(CZ) Kdopak to mluví? Participace žáků ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy
(EN) Look Who's Talking? The Participation of Pupils in Teaching Communication at the Second Level of Primary School
Autor / Author: Šeďová, K., Sucháček, P., Majcík, M.
Klíčová slova / Key words: výuková komunikace, interakce mezi učitelem a žáky, participace na ko-munikaci, žákovské promluvy, školní úspěšnost
teaching communication, interaction between teacher and pupils, participation in communication, pupil utterances, school success
Cílem této studie je na datech z videonahrávek výuky na druhém stupni základní školy prozkoumat, jakým způsobem se různí žáci zapojují do výukové komunikace. Participaci na komunikaci chápeme jako čas, po který jednotliví žáci ve výuce hovoří. Tento ukazatel sledujeme na vzorku 82 žáků ve čtyřech různých třídách. V první části příspěvku prostřednictvím kvantitativní analýzy ukazujeme, že participace na komunikaci ve školní třídě není rovnoměrně distribuovaná, neboť žáci s vyšší školní úspěšností se do komunikace zapojují ve vyšší míře. Ve druhé části textu prostřednictvím kvalitativní analýzy interakce mezi jednou učitelkou a dvěma žáky s různými charakteristikami školní úspěšností demonstrujeme, že vzorce participace jsou sociálně konstruovány v proudu interakcí mezi učitelem a žáky.
Annotation:
The aim of this study is to use data from video recordings of teaching at the second level of primary school to study the way in which different pupils contribute to class communication. We understand participation in teaching communication in terms of the overall length of time that individual pupils speak in lessons. We monitored this indicator on a sample of 82 pupils in four different classes. In the first part of the article we show through quantitative analysis that participation in communication in school class is not uniformly distributed, because pu¬pils with higher school success indicators take part to a greater extent. In the second part of the text, on the basis of qualitative interaction between one teacher and two pupils with different characteristics as to school success we demonstrate that models of participation are socially con¬structed in the course of interaction between teacher and pupils.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: