(CZ) Tvorba případových studií pro výzkumné účely
(EN) The Production of Case Studies for Research Purposes
Autor / Author: Mareš, J.
Klíčová slova / Key words: případová studie, pedagogicko-psychologický výzkum, kvalitativní přístup, smíšený přístup
case study, educational and psychological research, qualitative approach, mixed approach
Přehledové-metodologická studie je věnována těm případovým studiím, které jsou určeny pro výzkumné účely; ponechává stranou případové studie, jež se používají ve výuce. Výklad je členěn do tří částí. V první části jsou vymezeny základní pojmy a podán přehled termínů, jež se používají v anglicky psané literatuře. Případová studie je v této práci charakterizována jako výzkumný přístup, v jehož rámci lze použít řadu konkrétních výzkumných metod. Jedná se o přístup celostní, holistický, jenž se snaží poznat konstitutivní složky případu a zachytit zkoumaný případ (či několik případů) v kontextu reálného života. Nejčastěji hledá odpovědi na otázky typu „jak" a „proč". V zahraniční literatuře se vyhranily dva základní metodologické přístupy ke koncipování případových studií: první se řadí do sociálně konstruktivistického směru bádání a má charakter kvalitativního výzkumu, druhý vychází spíše z post-pozitivismu a má charakter smíšeného výzkumu. Tato přehledové-metodologická studie přibližuje případové studie používající smíšený přístup. Ve druhé části práce jsou charakterizovány hlavní typy případových studií, jejich možnosti a meze. Patří k nim: deskriptivní, explorativní, explanační, instrumentální, intrinzitní a evaluační případové studie. Třetí, nejrozsáhlejší část práce popisuje jednotlivé etapy vytváření případové studie: koncipování projektu případové studie; výběr zkoumaných subjektů, jevů a institucí; sběr dat; analýzu dat; interpretování získaných výsledků; možnosti zobecňování získaných výsledků; sepisování a zveřejňování případové studie.
Annotation:
This overview-methodological article is concerned with case studies designed for re¬search purposes, and leaves aside case studies that are used in teaching. The article is divided into three parts. In the first part the basic concepts are defined and an account is given of terms used in literature written in English. In this study a case study is characterised as a research approach that can involve a range of particular research methods. It is an approach that is integrated, holistic, and so tries to understand the constitutive components of a case and set the case (or several cases) studied in the context of real life. Most of en it seeks answers to questions of the type "how" and "why". In the foreign literature we can trace the crystallisation of two basic methodological approaches to the way in which case studies are conceived: the first identified with the socially con-structivist movement in research and has the character of qualitative research, while the second derives more from post-positivism and has the character of mixed research. This overview-methodological study looks at case studies that employ the mixed strategy. The second part of the article characterises the main types of case study, their possibilities and limits. These include: descriptive, exploratory, explanatory, instrumental, intrinsic and evaluative case studies. The third and longest part of the article describes the individual stages of the creation of a case study: the conception of the plan of a case study; choice of subjects, phenomena and institutions to be studied; data collection; data analysis; interpretation of the results; the possibility of generalising from the results achieved; writing up and publishing the case study.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: