(CZ) Vybrané výsledky výzkumu rozvoje digitálních kompetencí žáků na ZŠ
(EN) Selected Results of Research on the Development of Digital Competences among Pupils at Basic (Elementary) School
Autor / Author: ŠTÍPEK, J., RAMBOUSEK, V., VAŇKOVÁ, P.
Klíčová slova / Key words: digitální kompetence žáků, digitální kompetence učitelů, informatika na ZŠ
digital competence of pupils, digital competence of teachers, information studies at basic school (ZŠ)
Na Pedagogické fakultě UK v Praze byly v rámci řešení projektu GAČR realizovány výzkumné aktivity orientované na problematiku rozvoje digitálních kompetencí dětí a roli základních škol v procesu budování digitální gramotnosti. Cílovou skupinou výzkumu byli učitelé informatických předmětů na základních školách v České republice a jejich žáci. Hlavním cílem projektu bylo poznat aktuální stav, strukturu a orientaci rozvoje digitálních kompetencí dětí z hlediska kurikulárních, procesuálních a organizačních aspektů budování jejich digitální gramotnosti. Relevantní výzkumná data byla prostřednictvím aplikovaných výzkumných metod získána od 1183 učitelů informatických předmětů, zastupujících jednotlivé základní školy, a od 2173 žáků ze 112 základních škol. Článek charakterizuje vybrané výsledky výzkumu.
Annotation:
At the Charles University Education Faculty in Prague, research activities on the theme of the development of digital competences among children and the role of basic schools in the process of building digital literacy have been carried out as part of a GACR overall project. The target group of a research consisted of teachers of information subjects at basic schools in the Czech Republic and their pupils. The main aim of the project was to ascertain the present state, structure and orientation of children’s digital competences from the perspective of the curricular, processual and organisational aspects of building their digital literacy. The relevant research data was gathered using applied research methods from 1183 teachers of information subjects, representing individual basic schools, and 2173 pupils from 112 basic schools. The article presents selected results of the research project.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: