Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/2008 -
Studie Studies

(CZ) Krize současné společnosti a proměny hodnot na přelomu tisíciletí
(EN) The Crisis of Contemporary Society and Transformation of Values at the Turn of the Millennium

Strana / Page: 241-252
Autor / Author: Spousta, V.
Klíčová slova / Key words: současná civilizace, hodnoty, hodnotová orientace, proměny hodnot


Anotace:

Kritický stav současné civilizace budí obavy filozofů a sociologů. Ukazuje se, že lidstvo není připraveno vyrovnat se se stávajícími problémy a společnost není s to využít předností demokratického politického systému. Soudobá společnost je orientována převážné na hodnoty utilitární, duchovní hodnoty se vytrácejí. Možné cesty k nápravé spatřujeme především ve výchovném systému, v němž by byla posílena orientace na duchovní hodnoty a na etické a estetické otázky. Problematika je pojednána se zřetelem ke středoevropské postkomunistické společnosti a členěna je do čtyř bloků: Krize současné civilizace, Hodnoty a hodnotová orientace soudobé společnosti, Proměny hodnot a jejich mechanismus a Průnik společenské a kulturní reality do oblasti výchovy. Porovnávány jsou hodnotové proměny z konce 2. tisíciletí s hodnotami počátku tisíciletí třetího a jejich projevy v politickém systému, ve společenském uspořádání, v ekonomické sféře, ve vědě a umění, ve vzdělávání a výchově i v osobním, privátním životě.



Annotation:

The critical situation of contemporary civilisation arouses fears in both philoso-phers and sociologists. It is becoming clear that humanity is still not ready to cope with current problems and society is unable to make full and proper use of the advantages of a democratic political system. Contempo-rary society is mostly oriented to utilitarian values and spiritual values are vanishing. Possible ways of improving this situation can be found in an educational system that reinforces orientation to spiritual values and ethical and aesthetic questions. This problem is explored with view to Central European post-communistic society and is divided into three parts: The Crisis of Contemporary Society, Values and the Value Orientation of Contemporary Society and Value Transformation and its Mechanism. The changes in values of the end of the 2nd Millennium are compared with the values of the beginning of the 3rd Millennium and their manifestations in the political system, social organisation, the sphere of economics, education, arts and science, and in personal and intimate life.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}