Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/2016 (MONO) -
Studie Studies

(CZ) Přínos díla prof. Heluse pro pedagogiku a transformaci českého školství po roce 1989
(EN) The Contribution of the Work of Prof. Helus for Pedagogy and the Transformation of the Czech Educational System after 1989

Strana / Page: 111-119
Autor / Author: Spilková, V.
Klíčová slova / Key words: humanistická psychologie, humanizace vzdělávání, obrat k dítěti, pedocentrismus nové generace
humanistic psychology, the humanisation of education, the turnaround to the child, the pedocentrism of the new generation

Anotace:

V příspěvku je reflektován přínos díla prof. Zdeňka Heluse pro pedagogiku, zejména primární pedagogiku a pedeutologii, a pro vnitřní proměnu českého školství v uplynulých dvaceti pěti letech. V centru pozornosti jsou klíčové principy humanisticky orientované psychologie a pedagogiky originálně formulované Z. Helusem, zejména obrat k dítěti a tzv. pedocentrismus nové generace, osobnostně rozvíjející pojetí školního vzdělávání s důrazem na rozvoj potencialit dítěte, význam autoregulace a autonomního učení, edukace a pedagogika obratu, kvalita učitelské osobnosti, pedagogické ctnosti (vedle profesních znalostí a dovedností učitele), význam integrity a osobního přesahu.



Annotation:

This article explores the contributions of the work of Prof. Zdeněk Helus to pedagogy, especially primary pedagogy and pedeutology, and in the internal transformation of the Czech educational system in the last twenty-five years. It centres on the key principles of humanistically orientated psychology and pedagogy originally formulated by Prof. Helus, specifically the turnaround to the child and what is known as the pedocentrism of the new generation, the personality-developing concept of school education with the emphasis on the development of the potentials of the child, the importance of auto regulation and autonomous learning, education and the pedagogy of turnaround, the quality of the teacher’s personality, pedagogic virtues (besides professional knowledge and skills), the importance of integrity and personal transcendence.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}