(CZ) Přínos díla prof. Heluse pro pedagogiku a transformaci českého školství po roce 1989
(EN) The Contribution of the Work of Prof. Helus for Pedagogy and the Transformation of the Czech Educational System after 1989
Autor / Author: Spilková, V.
Klíčová slova / Key words: humanistická psychologie, humanizace vzdělávání, obrat k dítěti, pedocentrismus nové generace
humanistic psychology, the humanisation of education, the turnaround to the child, the pedocentrism of the new generation
V příspěvku je reflektován přínos díla prof. Zdeňka Heluse pro pedagogiku, zejména primární pedagogiku a pedeutologii, a pro vnitřní proměnu českého školství v uplynulých dvaceti pěti letech. V centru pozornosti jsou klíčové principy humanisticky orientované psychologie a pedagogiky originálně formulované Z. Helusem, zejména obrat k dítěti a tzv. pedocentrismus nové generace, osobnostně rozvíjející pojetí školního vzdělávání s důrazem na rozvoj potencialit dítěte, význam autoregulace a autonomního učení, edukace a pedagogika obratu, kvalita učitelské osobnosti, pedagogické ctnosti (vedle profesních znalostí a dovedností učitele), význam integrity a osobního přesahu.
Annotation:
This article explores the contributions of the work of Prof. Zdeněk Helus to pedagogy, especially primary pedagogy and pedeutology, and in the internal transformation of the Czech educational system in the last twenty-five years. It centres on the key principles of humanistically orientated psychology and pedagogy originally formulated by Prof. Helus, specifically the turnaround to the child and what is known as the pedocentrism of the new generation, the personality-developing concept of school education with the emphasis on the development of the potentials of the child, the importance of auto regulation and autonomous learning, education and the pedagogy of turnaround, the quality of the teacher’s personality, pedagogic virtues (besides professional knowledge and skills), the importance of integrity and personal transcendence.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: