(CZ) K pedagogickým cestám pro efektivní soužití všech ve společnosti
(EN) Pedagogical Paths to the Effective Coexistence of Everyone in Society
Autor / Author: Rýdl, K.
Klíčová slova / Key words: školství, vzdělávání, výchova, reformní pedagogika, individualizace, sociálně ekonomické zájmy, rozvoj osobnosti
school system, education, upbringing, reform pedagogics, individualisation, socio-economic interests, personality development
Autor nabízí interdisciplinární pohled na problematiku dosavadních pokusů o vyřešení vzdělávací reformy v duchu dobově aktuálních potřeb společnosti, přičemž byly zdůrazňovány zejména potřeby sociálně ekonomické a politicko-ideologické, nikoliv personální osobnostní. Autor poskytuje argumenty pro poznání snah o reformu vzdělávání a výchovy ve prospěch celé společnosti právě na základě orientace na jedince a podporu jeho možnosti individuálního rozvoje. Článek je pojat jako hledání kořenů dnešních představ o komplexním řešení vzdělávací reformy, které nabízí dosavadní, často v minulosti přehlížené, zkušenosti různých koncepcí (ne)systémových změn s ohledem na vědecky podložené poznatky podporující osobnostně orientovaný směr výchovy a vzdělávání.
Annotation:
The author offers an interdisciplinary view on the question of the educational reforms to date that have sought to meet the present-day needs of society but have prioritised socio-economic and political-ideological needs and not personal - personality needs. The author argues for an approach to educational reform based precisely on orientation to the individual and support for his individual developmental potential. The article is conceived a search for the roots of modern views on comprehensive educational reform that offer experience, often overlooked in the bast, of different conceptions of (un)systemic changes with an eye to scientifically supported findings supporting the personality-orientated direction of upbringing and education.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: