Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/2016 (MONO) -
Studie Studies

(CZ) Od předškolní výchovy k předškolnímu vzdělávání a zpátky k předškolní výchově (Cesta od nedokonalé zmenšeniny dospělého k autonomní osobnosti)
(EN) From Pre-school Upbringing to Pre-School Education and Back to Pre-School Upbringing (The path from imperfect miniaturisation of the adult to autonomous personality)

Strana / Page: 39-50
Autor / Author: Opravilová, E., Kropáčková, J.
Klíčová slova / Key words: předškolní výchova, předškolní vzdělávání, mateřská škola, osobnost dítěte, cíl předškolní výchovy, obsah předškolního vzdělávání, podmínky výchovy, potřeby, socializace, stimulace, akcelerace, hra spontánní, hra řízená, prostor pro hru, hračka, pomůcka
preschool upbringing, preschool education, nursery school, personality of the child, the goal of pre-school upbringing, the content of pre-school education, conditions of upbringing, socialisation, stimulation, acceleration, spontaneous play, directed play, space for play, toy, aid

Anotace:

Příspěvek rozebírá změny v přístupu k výchově a vzdělávání v předškolním období. Osobnostně orientované edukační působení charakterizuje jako reflexi specifických potřeb předškolního dítěte, mezi nimiž tvoří hlavní formativní a hodnototvornou konstantu hra. Sleduje atmosféru a širší kontext podmínek, které pro hru předškolního dítěte současná společnost vytváří a upozorňuje na rizika, která mohou z nenaplnění této potřeby vzniknout.



Annotation:

The article analyses changes in the approach to upbringing and education in the pre-school period. Personality-orientated educational practice is characterised as a response to the specific needs of the pre-school child, among which play forms the main formative and value-generating constant. The article explores the atmosphere and wider context of the conditions that contemporary society creates for the play of the pre-school child and points out the risks of failure to fulfil this need.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}