(CZ) Od předškolní výchovy k předškolnímu vzdělávání a zpátky k předškolní výchově (Cesta od nedokonalé zmenšeniny dospělého k autonomní osobnosti)
(EN) From Pre-school Upbringing to Pre-School Education and Back to Pre-School Upbringing (The path from imperfect miniaturisation of the adult to autonomous personality)
Autor / Author: Opravilová, E., Kropáčková, J.
Klíčová slova / Key words: předškolní výchova, předškolní vzdělávání, mateřská škola, osobnost dítěte, cíl předškolní výchovy, obsah předškolního vzdělávání, podmínky výchovy, potřeby, socializace, stimulace, akcelerace, hra spontánní, hra řízená, prostor pro hru, hračka, pomůcka
preschool upbringing, preschool education, nursery school, personality of the child, the goal of pre-school upbringing, the content of pre-school education, conditions of upbringing, socialisation, stimulation, acceleration, spontaneous play, directed play, space for play, toy, aid
Příspěvek rozebírá změny v přístupu k výchově a vzdělávání v předškolním období. Osobnostně orientované edukační působení charakterizuje jako reflexi specifických potřeb předškolního dítěte, mezi nimiž tvoří hlavní formativní a hodnototvornou konstantu hra. Sleduje atmosféru a širší kontext podmínek, které pro hru předškolního dítěte současná společnost vytváří a upozorňuje na rizika, která mohou z nenaplnění této potřeby vzniknout.
Annotation:
The article analyses changes in the approach to upbringing and education in the pre-school period. Personality-orientated educational practice is characterised as a response to the specific needs of the pre-school child, among which play forms the main formative and value-generating constant. The article explores the atmosphere and wider context of the conditions that contemporary society creates for the play of the pre-school child and points out the risks of failure to fulfil this need.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: