Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/2016 (MONO) -
Studie Studies

(CZ) Perspektiva osobnostně orientovaného pojetí výchovy v kontextu přesahu (transcendování) dítěte
(EN) The Prospects of Personality-Orientated Education in the Context of the Self-Transcendence of the Child

Strana / Page: 23-31
Autor / Author: Bravená, N.
Klíčová slova / Key words: přesah, transcendence, metanoia, obrat k a v dítěti, obrat k a v pedagogovi, obrat k a v učivu
transcendence, metanoia, turnaround towards and in the child, turnaround towards and in the teacher, turnaround towards and in the educational material

Anotace:

Článek je příspěvkem k diskuzi o problematice přesahu (transcendence) člověka. Je reflektováno podrobněji jedno z porozumění tomuto pojmu, které tvoří součást osobnostně orientovaného pojetí výchovy Z. Heluse. Na základě autorova myšlení se ukazuje, že to není pojem vzdálený ani odtržený od edukačního prostředí, protože je součástí každé osobnosti i jejího vývoje. Je představena obsahová náplň tohoto pojmu, formy uskutečňování transcendentní aktivity jednotlivce, některé perspektivy pro současnou edukaci i apel vést žáka k objevení svého vlastního přesahu.



Annotation:

The article is a contribution to the discussion of the theme of the transcendence of the human being. One understanding of this term, which forms part of the personality-orientated philosophy of education of Z. Helus, is explored in detail. The author seeks to show that this is not something remote or decontextualised from the educational milieu, because it is a part of every personality and its development. She presents the substantial content of the concept, the form of realisation of the transcendent activity of the individual, some prospects for contemporary education and an appeal for efforts to be made to help the pupil discover his own transcendence.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}