(CZ) Perspektiva osobnostně orientovaného pojetí výchovy v kontextu přesahu (transcendování) dítěte
(EN) The Prospects of Personality-Orientated Education in the Context of the Self-Transcendence of the Child
Autor / Author: Bravená, N.
Klíčová slova / Key words: přesah, transcendence, metanoia, obrat k a v dítěti, obrat k a v pedagogovi, obrat k a v učivu
transcendence, metanoia, turnaround towards and in the child, turnaround towards and in the teacher, turnaround towards and in the educational material
Článek je příspěvkem k diskuzi o problematice přesahu (transcendence) člověka. Je reflektováno podrobněji jedno z porozumění tomuto pojmu, které tvoří součást osobnostně orientovaného pojetí výchovy Z. Heluse. Na základě autorova myšlení se ukazuje, že to není pojem vzdálený ani odtržený od edukačního prostředí, protože je součástí každé osobnosti i jejího vývoje. Je představena obsahová náplň tohoto pojmu, formy uskutečňování transcendentní aktivity jednotlivce, některé perspektivy pro současnou edukaci i apel vést žáka k objevení svého vlastního přesahu.
Annotation:
The article is a contribution to the discussion of the theme of the transcendence of the human being. One understanding of this term, which forms part of the personality-orientated philosophy of education of Z. Helus, is explored in detail. The author seeks to show that this is not something remote or decontextualised from the educational milieu, because it is a part of every personality and its development. She presents the substantial content of the concept, the form of realisation of the transcendent activity of the individual, some prospects for contemporary education and an appeal for efforts to be made to help the pupil discover his own transcendence.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: