Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/2016 (MONO) -
Studie Studies

(CZ) Retrospektiva a perspektiva osobnostně orientovaného pojetí výchovy v teorii a praxi: Proč je osobnostní zřetel v edukaci důležitý a jak jej uplatňovat v edukaci obratu
(EN) A Retrospective and Prospective View of the Personality-Orientated Concept of Education in Theory and Practice: Why regard to personality is important in education and how to apply it in turnaround education

Strana / Page: 4-14
Autor / Author: Helus, Z.
Klíčová slova / Key words: edukace obratu, osobnost, osobnostní zřetel, lidskost
turnaround education, personality, regard for personality, humanity

Anotace:

Příspěvek přednesl autor na konferenci věnované jeho životnímu jubileu. Shrnuje argumenty na podporu edukace obratu, jak byly publikovány i v jeho dřívějších pracích. Důraz je kladen na lidskost a její zakotvení v kvalitách osobnosti. Připomenuty jsou hlavní charakteristiky edukace obratu, která k rozvoji lidskosti směřuje: vzdělávání jako náhled na svět a místo člověka v něm, výchovná akcentovanost vzdělávání, prožitkové kvality vzdělávání, cílová komplexita, aktivizace žáka k výukovému spoluaktérství.
Mimořádné číslo Pedagogiky včetně publikování autorova příspěvku vzniklo bez jeho vědomí a mělo být pro něho překvapením. Krátce před prozrazením tohoto záměru se náhle zhoršil zdravotní stav pana prof. Heluse, a proto vychází tento příspěvek bez jeho konečné autorizace.



Annotation:

This is a paper given by the author at a conference to celebrate his 80th birthday. It summarises the arguments in favour of turnaround education that have been published in his earlier works. The emphasis is placed on humanity and its grounding in the qualities of the personality. The paper recapitulates the main characteristics of turnaround education, which takes as its goal the development of humanity: education as insight into the world and the human being’s place in it, the accent on education as upbringing, the experiential qualities of education, goal complexity, the activation of the pupil to co-actorship in learning.
This special number of Pedagogika including publication of this paper was planned without the author’s knowledge and intended as a surprise for him. Shortly before this plan could be revealed to him, Prof. Helus’s state of health suddenly deteriorated and so this paper is appearing without his final authorisation.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}