Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/2008 (MONO) -
Diskuse Discussion

(CZ) O konstruktivismu ve vyučování matematiky
(EN) Constructivism in the Teaching of Mathematics

Strana / Page: 167-203
Autor / Author: Rendl, M.
Klíčová slova / Key words: didaktický konstruktivismus, vyučování matematiky, kognitivní psychologie, postupy dětí při řešení úloh, interpretace dat


Anotace:

Práce autorů hlásících se ke konstruktivismu často vyostřují kritiku dosavadní výuky a hlásají nutnost její reformy v konstruktivistickém duchu. Článek prozkoumává způsoby argumentace, o něž se tvrzení didaktického konstruktivismu opírají. Referuje o kritice na adresu konstruktivismu ze strany některých kognitivních psychologů, která dokazuje, že konstruktivismus nezachází se zjištěními kognitivní psychologie korektně. Vlastní analýza autora vede také ke zpochybnění toho, jak autoři jedné ze zakladatelských prací amerického didaktického konstruktivismu zacházejí s empirickými údaji a s jejich interpretací.



Annotation:

The work of authors identifying their ap-proaches with constructivism often sharpens the edge of criticism of teaching hitherto and asserts a need to reform it in a constructivist spirit. This text explores the modes of argu- mentation on which the claims of didactic constructivism rest.
It leaves epistemological claims to one side and concentrates primarily on the kind of didactic measures proposed by authors identified with constructivism. Constructivism in didactics first and foremost challenges the effectiveness of instructive teaching based on exposition and the explanation of concepts and procedures.
The study of the way in which construc-tivism constructs its criticism of so-called transmissive teaching is based on analysis of a number of articles in one of the founding publications of American constructivism in the field of the didactics of mathematics.
The basic attitude in these articles is on the one hand admiration for the kind of discoveries that children arrive at entirely by themselves, without any sort of help, and the ingenuity, inventiveness and intelligence that they show in this activity, and on the other hand horror and outrage at the sort of nonsense and idiotic expressions of incom-petence of which they are capable under the pressure of the school.
The text follows in detail the modes of argument used. One feature is that instead of presenting properly checked empirical data there is a tendency to one-sided disinterpretation of anecdotal tales taken out of context. Even in the treatment of data obtained and recorded in relatively standard ways in these articles, one can still find a range of improper procedures of interpretation based on a priorisms, subjectivism and over-simplification.
Analysis of the articles provokes doubts over the way the authors of the often cited collection, which is considered one of the fundamental sources of didactic construc-tivism, treat empirical data and its inter-pretation. It also suggests certain internal contradictions in the approach of the more onstructivist authors.
Similar shortcomings can be found in the way constructivism treats the findings of cognitive psychology that it claims are its theoretical starting points. The author mentions the criticism of constructivism put forward by a number of cognitive psychologists who argue that constructivism does not treat the findings of cognitive psychology properly.
In the articles analysed there are also instances gross over-simplification of the treatment of the mental representations of pupils, which are then used as a basis for the idea that during instructive teaching the pupil is condemned to passive reception and memorising.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}