Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
2/2008 (MONO) -
Výzkumné sdělení Research Report

Page: 156-166
Author: Holeček, V.
Key words:

Annotation:

In this article the study of the process of construing concepts is theoretically based on the conceptions of the cognitive development associated with Vygotsky and Piaget: the process of acquiring concepts takes place by the assignment of a prototype to a scientifically defined term; the student consciously compares the original properties characterising new information to the core of the concept acquired. He then reconstrues the concept and specifically models it in his own mental world.
Using a sample of secondary school and university students we showed that when they construed psychological concepts there were indeed statistically significant changes in the way the concepts were understood. It was confirmed that the way students con-strue abstract terms depends on the mode of teaching: important changes took place in a seminar with constructively led teaching, but when the transmissive form of teaching was used there were only small or statistically insignificant changes.
In subsequent phases of the research we asked what else (apart from mode of teach-ing) influenced the construing of concepts on the psychology of personality, since this works with categories that immediately relate to the individual student. Logically, personal experience, i.e. context, ought to have an effect on the student‘s understanding of the content of the concept, as it is discussed in the theoretical section of the article in the account of the phases of the process of effective learning.
In the research project we were interested in the connotative significance in psychol-ogy of the relatively well defined concepts of the classic typology of temperament. In our research sample of students we did not find any evidence of a relationship between the values attached to own type of tempera-ment (ascertained from psycho-diagnostic instruments) and their assessment on the part of the students. The evaluation of tem-perament types was in no way influenced by the context of knowledge of personal predominant type of temperament. For our sample of students it may thus be argued that in their understanding of the concepts of the classic typology of temperament the process of decontextualisation of concepts was already complete, at least in the sense of emancipation from the influence of experience of the self.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}