(CZ) Pro výzkumy komunikačních struktur ve výuce neplatí: Jak prosté, milý Watsone!
(EN) ”Elementary, my dear Watson!” is not a dictum that should apply in research on communication structures
Autor / Author: Mareš, J.
Klíčová slova / Key words: výuková komunikace, komunikační struktury, struktura IRF/IRE, pedagogický výzkum, polemika
classroom communication, communication structures, research into teaching, polemic
Autor polemizuje s takovým pojetím českých výzkumů výukové komunikace, které jsou založeny primárně na komunikační struktuře IRF/IRE. Předkládá čtenářům dvě tvrzení: 1. výběr zahraničních badatelů a interpretace jejich názorů na strukturu výukové komunikace učitel−žáci je v řadě domácích prací zjednodušující, 2. používání struktury IRF/IRE jako hlavního deskriptivně-analytického nástroje při zkoumání výukové komunikace redukuje bohatství dění, jež se ve skutečnosti ve výuce odehrává. Výklad nejprve popisuje, jak jsou v českém prostředí reflektovány výsledky výzkumů Sinclaira, Coultharta a Mehana. Poté charakterizuje empirické výzkumy pracovníků Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Všímá si metodologických aspektů těchto výzkumů a závěru jejich monografie, v němž se konstatuje, že většina komunikačních struktur na 2. stupni českých základních škol začíná otázkou učitele, pokračuje odpovědí žáka a končí zpětnou vazbou od učitele (komunikační struktura IRF/IRE). Polemická studie končí 11 otázkami, které upozorňují, že tento badatelský přístup s sebou přináší rizika výrazného zjednodušení reálné výukové komunikace.
Annotation:
The author takes issue with the conception of Czech studies of classroom communication that are based primarily on the IRF/IRE communication structure. He presents readers with two claims: 1. In many Czech works the choice of foreign researchers and interpretation of their opinions on the structure of teacher-pupils classroom communication is an over-simplification, and 2. The use of IRF/IRE structure as the main descriptive-analytical tool for investigation of classroom communication is reductionist with respect to the diversity of events that actually take place in classroom teaching. First all he offers an account of how the results of the research of Sinclair, Coulthar and Mehan have been interpreted and applied in the Czech Republic. Then he characterises the empirical research studies conducted by staff of the Philosophical Faculty of Masaryk University in Brno. He notes the methodological aspects of these studies and the conclusion to their monograph, in which it is claimed that most of the communication structures in the second stage of Czech basic schools start with a question from the teacher, continue with the response of the pupil and end with feedback from the teacher (the IRF/IRE communication structure). The polemic article ends with 11 questions that highlight the ways in which this research approach carries with it the risk of serious over-simplification of real classroom communication.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References:
Albrecht, A. (2015). Komunikace mezi pedagogy a žáky (bakalářská práce). Hradec Králové: Pedagogická fakulta UHK.
Bártková, H. (1981). Mikroanalýza vyučovacího procesu – aplikace metody A. A. Bellacka. In J.Mareš (Ed.), Interakce učitel−žáci a učitel−studenti. (s. 130−135). Hradec Králové: Pedagogická fakulta.
Cazden, C. (1988). Classroom discourse. The language of teaching and learning. Portsmouth: Heineman.
Dvořák, D. (2012). Recenze knihy Komunikace ve školní třídě. Orbis Scholae, 6(3), 147−149.
Edwards, A. D., & Furlong, V. J. (1978). The language of teaching. London: Heinemann.
Gavora, P. (1980). Komunikačné štruktúry v didaktickej komunikácii. Bratislava: Ústav experimentálnej pedagogiky SAV.
Gavora, P. et al. (1988). Pedagogická komunikácia v základnej škole. Bratislava: Veda.
PMid:2852049
Holland, J. G., & Skinner, B. F. (1968). Analýza chování. Praha: SPN.
Hrdina, Ľ. (1985). Problematika dialógu v pedagogickej komunikácii (výzkumná zpráva). Bratislava: Ústav experimentálnej pedagogiky SAV.
Janík, T., & Miková, M. (2006). Videostudie: výzkum výuky založený na analýze videozáznamu. Brno: Paido.
Kmínek, D. (1974). Verbální aktivita žáků v hodinách dějepisu na ZDŠ (studentská vědecká práce pod vedením J. Mareše). Hradec Králová: Pedagogická fakulta.
Koukalová, P. (2012). Otázka jako součást pedagogické komunikace (diplomová práce). Praha: Pedagogická fakulta UK.
Li, H. (2013). Student initiative and missed learning opportunities in an IRF sequence: A single case analysis. L2 Journal, 5(2), 68−92.
Makovská, Z. (2011). Žákovské strategie při hledání odpovědi na otázky učitele. Studia paedagogica, 16(1), 47−70.
Mareš, J. (1975). Interakce učitel−-žáci v zjednodušeném modelu hromadného vyučování. Pedagogika, 25(5), 617−628.
Mareš, J. et al. (1981). Interakce učitel−žáci a učitel−studenti. Hradec Králové: Pedagogická fakulta.
Mareš, J. et al. (1988). Pedagogická interakce a komunikace. Hradec Králové: Pedagogická fakulta.
Mareš, J., & Křivohlavý, J. (1989). Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: SPN.
Mehan, H. (1979). Learning lessons. Social organization in the classroom. Cambridge: Harvard University Press.
http://dx.doi.org/10.4159/harvard.9780674420106
Parker, M., & Hurry, J. (2007). Teachers' use of questioning and modelling comprehension skills in primary classrooms. Educational Review, 59(3), 299–314.
http://dx.doi.org/10.1080/00131910701427298
Pražská skupina školní etnografie (2002). 1.−8. třída (příloha závěrečné zprávy o řešení grantového projektu GA ČR 406/00/0470 Žák v měnících se podmínkách současné školy"). Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Řezníčková, D., Matějček, T. (2014). Učební úlohy ve výuce geografie. Praha: P3K.
Sinclair, J. M., & Coulthard, R. M. (1975). Towards an analysis of discourse. The English used by teachers and pupils. London: Oxford University Press.
Šalamounová, Z. (2012). Tvůrčí psaní jako nástroj rozvoje tvůrčího myšlení v literární výchově (diplomová práce). Brno: Filozofická fakulta MU.
Šeďová, K. (2005). Podoby pedagogické komunikace v české škole: intencionální a iluzivní dialog. Pedagogika, 55(4), 368−381.
Šeďová, K. (2011). Mocenské konstelace ve výukové komunikaci. Studia paedagogica, 16(1), 89−118.
Šeďová, K., & Sedláček, M. (2015). Žákovská participace jako předmět akčního výzkumu. Studia paedagogica, 20(2), 33−58.
http://dx.doi.org/10.5817/SP2015-2-3
Šeďová, K., Švaříček, R. (2010). Zamlčené hodnocení: zpětná vazba ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Studia paedagogica, 15(2), 61−86.
Šeďová, K., Švaříček, R., Makovská, Z., & Zounek, J. (2011). Dialogické struktury ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Pedagogika, 61(1), 13−33.
Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.
Šimčáková, Ľ. (1985). Riadenie verbálnej komunikácie na 2. stupni základných škôl (kandidátská disertace). Bratislava: Ústav experimentálnej pedagogiky SAV.
Švaříček, R. (2011). Funkce učitelských otázek ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Studia paedagogica, 16(1), 9−46.
Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2011). Struktura a obsah výukové komunikace mezi učitelem a žáky. In T. Janík, P. Knecht, & S. Šebestová (Eds.), Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu (s. 46–51). Brno: Masarykova univerzita. Dostupné z http://www.ped.muni.cz/capv2011/sbornikprispevku/svariceksalamounova.pdf
http://dx.doi.org/10.5817/pdf.p210-capv-2012-73
Tůma, F. (2014). Dialogismus a výzkum interakce ve třídě: přehledová studie (1990–2012). Pedagogika, 64(2), 177–199.
Waring, H. Z. (2009). Moving out of IRF (Initiation-Response-Feedback): A single case analysis. Language Learning, 59(4), 796–824.
http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-9922.2009.00526.x
Zapletalová, S. (2011). Struktura pedagogické komunikace v mateřské škole (diplomová práce). Brno: Filozofická fakulta MU.
Albrecht, A. (2015). Komunikace mezi pedagogy a žáky (bakalářská práce). Hradec Králové: Pedagogická fakulta UHK.
Bártková, H. (1981). Mikroanalýza vyučovacího procesu – aplikace metody A. A. Bellacka. In J.Mareš (Ed.), Interakce učitel−žáci a učitel−studenti. (s. 130−135). Hradec Králové: Pedagogická fakulta.
Cazden, C. (1988). Classroom discourse. The language of teaching and learning. Portsmouth: Heineman.
Dvořák, D. (2012). Recenze knihy Komunikace ve školní třídě. Orbis Scholae, 6(3), 147−149.
Edwards, A. D., & Furlong, V. J. (1978). The language of teaching. London: Heinemann.
Gavora, P. (1980). Komunikačné štruktúry v didaktickej komunikácii. Bratislava: Ústav experimentálnej pedagogiky SAV.
Gavora, P. et al. (1988). Pedagogická komunikácia v základnej škole. Bratislava: Veda.
PMid:2852049
Holland, J. G., & Skinner, B. F. (1968). Analýza chování. Praha: SPN.
Hrdina, Ľ. (1985). Problematika dialógu v pedagogickej komunikácii (výzkumná zpráva). Bratislava: Ústav experimentálnej pedagogiky SAV.
Janík, T., & Miková, M. (2006). Videostudie: výzkum výuky založený na analýze videozáznamu. Brno: Paido.
Kmínek, D. (1974). Verbální aktivita žáků v hodinách dějepisu na ZDŠ (studentská vědecká práce pod vedením J. Mareše). Hradec Králová: Pedagogická fakulta.
Koukalová, P. (2012). Otázka jako součást pedagogické komunikace (diplomová práce). Praha: Pedagogická fakulta UK.
Li, H. (2013). Student initiative and missed learning opportunities in an IRF sequence: A single case analysis. L2 Journal, 5(2), 68−92.
Makovská, Z. (2011). Žákovské strategie při hledání odpovědi na otázky učitele. Studia paedagogica, 16(1), 47−70.
Mareš, J. (1975). Interakce učitel−-žáci v zjednodušeném modelu hromadného vyučování. Pedagogika, 25(5), 617−628.
Mareš, J. et al. (1981). Interakce učitel−žáci a učitel−studenti. Hradec Králové: Pedagogická fakulta.
Mareš, J. et al. (1988). Pedagogická interakce a komunikace. Hradec Králové: Pedagogická fakulta.
Mareš, J., & Křivohlavý, J. (1989). Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: SPN.
Mehan, H. (1979). Learning lessons. Social organization in the classroom. Cambridge: Harvard University Press.
http://dx.doi.org/10.4159/harvard.9780674420106
Parker, M., & Hurry, J. (2007). Teachers' use of questioning and modelling comprehension skills in primary classrooms. Educational Review, 59(3), 299–314.
http://dx.doi.org/10.1080/00131910701427298
Pražská skupina školní etnografie (2002). 1.−8. třída (příloha závěrečné zprávy o řešení grantového projektu GA ČR 406/00/0470 Žák v měnících se podmínkách současné školy"). Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Řezníčková, D., Matějček, T. (2014). Učební úlohy ve výuce geografie. Praha: P3K.
Sinclair, J. M., & Coulthard, R. M. (1975). Towards an analysis of discourse. The English used by teachers and pupils. London: Oxford University Press.
Šalamounová, Z. (2012). Tvůrčí psaní jako nástroj rozvoje tvůrčího myšlení v literární výchově (diplomová práce). Brno: Filozofická fakulta MU.
Šeďová, K. (2005). Podoby pedagogické komunikace v české škole: intencionální a iluzivní dialog. Pedagogika, 55(4), 368−381.
Šeďová, K. (2011). Mocenské konstelace ve výukové komunikaci. Studia paedagogica, 16(1), 89−118.
Šeďová, K., & Sedláček, M. (2015). Žákovská participace jako předmět akčního výzkumu. Studia paedagogica, 20(2), 33−58.
http://dx.doi.org/10.5817/SP2015-2-3
Šeďová, K., Švaříček, R. (2010). Zamlčené hodnocení: zpětná vazba ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Studia paedagogica, 15(2), 61−86.
Šeďová, K., Švaříček, R., Makovská, Z., & Zounek, J. (2011). Dialogické struktury ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Pedagogika, 61(1), 13−33.
Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.
Šimčáková, Ľ. (1985). Riadenie verbálnej komunikácie na 2. stupni základných škôl (kandidátská disertace). Bratislava: Ústav experimentálnej pedagogiky SAV.
Švaříček, R. (2011). Funkce učitelských otázek ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Studia paedagogica, 16(1), 9−46.
Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2011). Struktura a obsah výukové komunikace mezi učitelem a žáky. In T. Janík, P. Knecht, & S. Šebestová (Eds.), Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu (s. 46–51). Brno: Masarykova univerzita. Dostupné z http://www.ped.muni.cz/capv2011/sbornikprispevku/svariceksalamounova.pdf
http://dx.doi.org/10.5817/pdf.p210-capv-2012-73
Tůma, F. (2014). Dialogismus a výzkum interakce ve třídě: přehledová studie (1990–2012). Pedagogika, 64(2), 177–199.
Waring, H. Z. (2009). Moving out of IRF (Initiation-Response-Feedback): A single case analysis. Language Learning, 59(4), 796–824.
http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-9922.2009.00526.x
Zapletalová, S. (2011). Struktura pedagogické komunikace v mateřské škole (diplomová práce). Brno: Filozofická fakulta MU.