Kognitivní svébytnost, teoretická východiska a okolnosti jejího rozvíjení
Autor: Krykorková, H.
Klíčová slova: kognitivní svébytnost, vědy o učení, učení, osobnost žáka, metakognice, au-toregulace, reflexe, kontext, mentální reprezentace, úkolová situace, učení s porozuměním, učební kompetence
Ústředním pojmem této studie je pojem „kognitivní svébytnost“. Aktuálnost a mo-dernost tohoto pojmu je spatřována především v jeho komplexitě, nevyjadřuje pouze schopnost poznávat, ulit se a zpracovávat informace, ale předpokládá zároveň určitou osobnostní a sociální způsobilost ve vztahu k úkolové situaci. Jde o naplnění představy, která je založena na kognitivně, osobnostně sociální součinnosti. Tento záměr se jeví jako vysoce aktuální v podmínkách současné školy, kdy tvorba učebních plánů a rámcových vzdělávacích programů poskytuje prostor pro rozvoj kognitivních činností. Od školy se proto oprávněně očekává, že žák bude připraven do složitého světa poznání, že procesy osvojování a učení se stanou zároveň procesy smysluplnými, aktivizujícími rozvoj žákovy osobnosti.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura: