Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/2008 (MONO) -
Studie Studies

(CZ) Učitel jako zprostředkovatel poznání
(EN) The Teacher as the Mediator of Learning

Strana / Page: 131-139
Autor / Author: Májová, L.
Klíčová slova / Key words: mediace, Feuersteinova teorie „zkušenosti zprostředkovaného učení“, kognice, profil učitele-zprostředkovatele/mediátora


Anotace:

Článek se zabývá zkušeností zprostředkovaného učení v teorii Reuvena Feuresteina, vlivem této teorie na pedagogickou praxi a možnými způsoby, jak ji uvádět při výuce v život. Čtenáři jsou stručně seznámeni s Feuersteinovým dílem, základními východisky teorie zprostředkovaného učení a s přínosy některých výzkumných studií zabývající se učitelem coby „tvůrcem“ žákovské mysli.



Annotation:

The central theme of this text is the theory of mediated learning, one of the funda-mental pillars of the theoretical work of the Israeli professor Reuven Feuerstein. This is a theory that has enriched psychological views of the cognitive development of the child and inspired a series of research projects in the field of the interaction of mother-child and teacher-pupil. It has also made a fundamental contribution to the movement in education and psychology that regards school learning as something that should not be taken out of the context of ordinary life and that believes that the role of the teacher should not be reduced to the mere passing on of knowledge to a second party. For this reason it serves us here as the initial theoretical framework for discussion of the theme of mediation in the teacher-pupil relationship.
The article presents a behavioural profile of the teacher who fulfils the idea of mediation in his style of work with the pupil. This profile is based on the research project conducted by a professor at Madrid University, L. Tébar (El perfil del profesor mediator. Madrid : Santillana, 2003). It prompts reflection on what is usable for educational practice in Feuersteins theory and on how to bring this theory to life.
Feuerstein (Feuerstein, R., et al. Mediated Learning Experience (MLE): Theoretical, Psychological and Learning Implications. London : Freund Publishing House, 1999) argues that experienced mediated by learning is the basic condition for healthy cognitive development. Mediated learning is contrasted with direct learning and is described as a specific interaction between the child, the adult and the surrounding world. Feuerstein claims that the mediative approach of the adult is fundamental for influencing the structure of the child‘s intellect, but he also highlights the importance of emotion and interpersonal relations for the development of cognitive functions. If we seek to apply this to educational practice, then the teacher has by virtue of his position a considerable potential to influence through his personal approach the pupil‘s attitude to learning and the pupil‘s thinking. In answer to the ques-tion of the form that interaction definable as „mediating“ should take, Feuerstein answers with reference to 12 criteria. Through these he defines teaching situations (or any kind of other adult-child interaction) that bring the pupils the experience of mediated learning that in its consequences leads to the development of the intellect and the forming of cognitive structures.
Research projects in the last two decades concerned with the experience of teachers acquainted with Feuerstein‘s theoretical approach and ways to apply it in practice suggest that the teachers see their attempts to consciously introduce criteria of mediated learning into their teaching as aspects that in many respects improve the quality of their approach to teaching (e.g. Blagg, N. Can we teach intelligence? New Jersey : Lawrence Erlbaum Associates,1991). Familiarising teachers with the philosophy of the mediating approach to teaching is thus turning out to be one way of transforming educational practice.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}