Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
4/2016 (MONO) -
Výzkumná studie Research Paper

(CZ) Rozvoj profesního vidění studentů oboru Učitelství pro mateřské školy
(EN) The Development of the Professional Vision of Students of Teaching for Nursery Schools

Strana / Page: 462-476
Autor / Author: Syslová, Z.
Klíčová slova / Key words: pregraduální vzdělávání, profesní vidění, předškolní vzdělávání, student, videonahrávky, zaměření pozornosti
undergraduate education, professional vision, pre-school education, student, videos, orientation of attention

Anotace:

Předložená studie přináší do odborného diskurzu pohled na rozvoj profesního vidění jako jedné z důležitých dimenzí profesionality učitelů mateřských škol. Jejím cílem je popsat povahu profesního vidění studentů oboru Učitelství pro mateřské školy a změn, které nastaly po systematické reflexi videonahrávek reálného vzdělávání v mateřské škole. Respondenty výzkumu se stalo 18 studentek oboru Učitelství pro mateřské školy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. Data byla sbírána na začátku semestru, ve kterém probíhala intenzivní práce s videonahrávkami, a v následujícím semestru. Písemné komentáře studentek byly analyzovány pomocí dvou kategoriálních systémů. První zachytil zaměření jejich pozornosti, druhý způsob uvažování o viděném. Rozdílnosti v zaměření pozornosti a zastoupení myšlenkových operací mezi dvěma měřeními byla ověřena chí-kvadrát testem nezávislosti. Výsledky naznačují, že pozornost studentů je zaměřena především na učitele a že v jejich komentářích převažuje popis. Po systematické práci s analýzami videonahrávek došlo ke kvalitativním změnám v subprocesu uvažování založeném na vědění. Kvantitativní změny spočívaly v délce komentářů, ale i počtu zastoupených kategorií v subprocesu zaměření pozornosti. Výsledky naznačují pozitivní posun v profesním vidění studentů a jejich způsobu přemýšlení o vzdělávací realitě.



Annotation:

This study brings to academic discourse a view of the development of professional vision as one important dimension of the professionalism of nursery school teachers. The aim of the study is to describe the nature of the professional vision of students training for nursery school qualifications and the changes that occurred in it after systematic reflection on videos of actual education in nursery school. The respondents for the research project were 18 female students of Nursery School Teaching at the Education Faculty of Masaryk University. The data was gathered at the beginning of the term in which intensive work with video recording took place, and in the following term. The written commentaries of the students were analysed using two category systems. The first identified the orientation of their attention, and the second the mode of thinking about vision. The differences in orientation of their attention and the representation of intellectual operations between the two kinds of measurement were tested by a chi square test of independence. The results show that the attention of students is orientated above all to the teacher and that description predominates in their commentaries. After systematic work with analysis of the videos there were qualitative changes in the sub-process of thinking based on knowledge. Quantitative changes consisted in the length of commentaries, but also the number of categories represented in the subprocess of orientation of attention. The results show a positive advance in the professional vision of students and their way of thinking about educational reality.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:

Budíková, M., Králová, M., & Maroš, B. (2010). Průvodce základními statistickými metodami. Praha: Grada.

Brock, A. (2012). Building a model of early years professionalism from practitioners' perspectives. Journal of Early Childhood Research, 11(1) 27–44.
http://dx.doi.org/10.1177/1476718X12456003

ČŠI (2015). Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2014/2015. Praha: ČŠI. Dostupné z http://www.csicr.cz/html/VZ2014-15v2/flipviewerxpress.html

Friedman, R. (2007). Listening to children in the early years. In M. Wild & H. Mitchell (Eds.), Early childhood studies: Reflective reader (s. 81–94). Exeter: Learning Matters.

Goodwin, C. (1994). Professional vision. American Anthropologist, 96(3), 606–633.
http://dx.doi.org/10.1525/aa.1994.96.3.02a00100

Hsueh, Y., & Tobin, J. (2003). Chinese early childhood educators' perspectives on dealing with a crying child. Journal Early Childhood rearerch, 1(1), 73–94.
http://dx.doi.org/10.1177/1476718X030011004
http://dx.doi.org/10.1177/1476718X03001001005

Chaloupková, L., & Syslová, Z. (2015). Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. Výuková videa. Brno: Masarykova univerzita. Dostupné z https://munispace.muni.cz/index.php/munispace/catalog/book/551

Janík, T., et al. (2014). Profesní vidění u učitelů: pokus o zmapování výzkumného pole. Pedagogika, 64(2), 151–176.

Janík, T., Minaříková, E., Píšová, M., Uličná, K., & Janík, M. (2016). Profesní vidění učitelů a jeho rozvíjení prostřednictvím videoklubů. Brno: Masarykova univerzita.

Janík, T., & Minaříková, E., et al. (2011). Video v učitelském vzdělávání. Teoretická východiska – aplikace – výzkum. Brno: Paido.

Korthagen, F., et al. (2011). Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido.

Krejčová, V., Kargerová, J., & Syslová, Z. (2015). Individualizace předškolního vzdělávání. Praha: Portál.

Minaříková, E. (2012). Povaha profesního vidění u studentů učitelství anglického jazyka – teoretická východiska a metodologie. In T. Janík & K. Pešková et al., Školní vzdělávání: podmínky, kurikulum, aktéři, procesy, výsledky (s. 131–147). Brno: Masarykova univerzita.

Minaříková, E. (2014). Profesní vidění studentů učitelství anglického jazyka: jak vidí studenti výukové situace zachycené na videu? Pedagogická orientace, 24(5), 753–777.

Minaříková, E., & Janík, T. (2012). Profesní vidění učitelů: od hledání pojmu k možnostem jeho uchopení. Pedagogická orientace, 22(2), 181–204.
http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2012-2-181

Oberhuemer, P., Schreyer, I., & Neuman, M. J. (2010). Professionals in early childhood education and care systems. European profiles and perspectives. Opladen & Farminghton Hills: Barbara Budrich.

Pihlaja, M. P., & Holst, T. K. (2013). How reflective are teachers? A study of kindergarten teachers' and special teachers' levels of reflection in day care. Scandinavian Journal of Educational Research, 57(2), 182–198.
http://dx.doi.org/10.1080/00313831.2011.628691

Píšová, M. (2005). Klinický rok: Procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. Pardubice: Univerzita Pardubice.

Santagata, R. (2011). From teacher noticing to a framework for analyzing and improving classroom lessons. In M. S. Sherin, V. R. Jacobs & R. A. Philipp (Eds.), Mathematics Teacher Noticing (s. 152–168). New York: Routledge.

Saracho, O., & Spodek, B. (2003). Studying teachers in early childhood settings. Charlotte, VA: Information Age Publishing.

Sherin, M. G. (2001). Developing a professional vision of classroom events. In T. Wood, B. S. Nelson & J. Warfeld (Eds.), Beyond classical pedagogy: Teaching elementary school mathematics (s. 75–93). Hillsdale: Erlbaum.

Sherin, M. G. (2007). The development of teachers' professional vision in video clubs. In R. Goldman, R. Pea, B. Barron & S. J. Derry (Eds.), Video research in the learning sciences (s. 383–395). London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

Sherin, M. G., & van Es, E. A. (2009). Effects of video club participation on teachers' professional vision. Journal of Teacher Education, 60(1), 20–37.
http://dx.doi.org/10.1177/0022487108328155

Sonmez, D., & Hakverdi-Can, M. (2012). Videos as an instructional tool in pre-service science teacher education. Egitim Arastirmalari-Eurasian Journal Of Educational Research, 12(46), 141–158.

Spilková, V., et al. (2015). Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Retiga.

Stehlíková, N. (2010). Interpretace některých didakticko-matematických jevů u studentů učitelství a u učitelů matematiky. Pedagogika, 60(3–4), 303–313.

Syslová, Z. (2015). Jak učitelé mateřských škol vnímají edukační realitu. In A. Wiegerová et al. Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula (s. 37–48). Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.

Syslová, Z., et al. (2016). Proměna mateřské školy v učící se organizaci. Praha: Wolters Kluwer.

Syslová, Z., Borkovcová, I., & Průcha, J. (2014). Péče a vzdělávání dětí v raném věku. Praha: Wolters Kluwer.

Syslová, Z., Horká, H., & Lazarová, B. (2014a). Od teorie předškolního vzdělávání k praxi v mateřské škole. Brno: Masarykova univerzita.

Syslová, Z., & Hornáčková, V. (2014). Kvalita reflexe v profesním myšlení učitelek mateřských škol. Pedagogická orientace, 24(4), 535–561.
http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2014-4-535

Švec, V. (2012). Sdílení tacitních znalostí ve vzdělávání učitelů jako pohyb od teorie k praxi a zpět. In J. Kohnová et al. Profesní rozvoj učitelů a cíle školního vzdělávání (s. 99–110). Praha: Univerzita Karlova.

Tsamir, P., et al. (2014). Task design and implementation as a two-way activity: The case of preschool teachers. Scientia in Educatione, 5(2), 30–39.

van Es, E. A., & Sherin, M. G. (2002). Learning to notice: Scaffolding new teachers' interpretations of classroom interactions. Journal of Technology and Teacher Education, 10(4), 571–596.

van Es, E. A., & Sherin, M. G. (2010). The influence of video clubs on teachers´ thinking and practice. Journal of Mathematics Teacher Education, 113(2), 55–176.
http://dx.doi.org/10.1007/s10857-009-9130-3

Vašutová, J. (2002). Strategie výuky ve vysokoškolském vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova. Vondrová, N., & Žalská, J. (2012). Do student teachers attend to mathematics specific phenomena when observing mathematics teaching on video? Orbis scholae, 6(2), 85–101.

Vondrová, N., & Žalská, J. (2015). Ability to notice mathematics specific phenomena: What exactly do student teachers attend to? Orbis Scholae, 9(2), 77−101.

Wiegerová, A., et al. (2015). Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Zlín: Univerzita Tomáše bati ve Zlíně.


Budíková, M., Králová, M., & Maroš, B. (2010). Průvodce základními statistickými metodami. Praha: Grada.

Brock, A. (2012). Building a model of early years professionalism from practitioners' perspectives. Journal of Early Childhood Research, 11(1) 27–44.
http://dx.doi.org/10.1177/1476718X12456003

ČŠI (2015). Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2014/2015. Praha: ČŠI. Dostupné z http://www.csicr.cz/html/VZ2014-15v2/flipviewerxpress.html

Friedman, R. (2007). Listening to children in the early years. In M. Wild & H. Mitchell (Eds.), Early childhood studies: Reflective reader (s. 81–94). Exeter: Learning Matters.

Goodwin, C. (1994). Professional vision. American Anthropologist, 96(3), 606–633.
http://dx.doi.org/10.1525/aa.1994.96.3.02a00100

Hsueh, Y., & Tobin, J. (2003). Chinese early childhood educators' perspectives on dealing with a crying child. Journal Early Childhood rearerch, 1(1), 73–94.
http://dx.doi.org/10.1177/1476718X030011004
http://dx.doi.org/10.1177/1476718X03001001005

Chaloupková, L., & Syslová, Z. (2015). Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. Výuková videa. Brno: Masarykova univerzita. Dostupné z https://munispace.muni.cz/index.php/munispace/catalog/book/551

Janík, T., et al. (2014). Profesní vidění u učitelů: pokus o zmapování výzkumného pole. Pedagogika, 64(2), 151–176.

Janík, T., Minaříková, E., Píšová, M., Uličná, K., & Janík, M. (2016). Profesní vidění učitelů a jeho rozvíjení prostřednictvím videoklubů. Brno: Masarykova univerzita.

Janík, T., & Minaříková, E., et al. (2011). Video v učitelském vzdělávání. Teoretická východiska – aplikace – výzkum. Brno: Paido.

Korthagen, F., et al. (2011). Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido.

Krejčová, V., Kargerová, J., & Syslová, Z. (2015). Individualizace předškolního vzdělávání. Praha: Portál.

Minaříková, E. (2012). Povaha profesního vidění u studentů učitelství anglického jazyka – teoretická východiska a metodologie. In T. Janík & K. Pešková et al., Školní vzdělávání: podmínky, kurikulum, aktéři, procesy, výsledky (s. 131–147). Brno: Masarykova univerzita.

Minaříková, E. (2014). Profesní vidění studentů učitelství anglického jazyka: jak vidí studenti výukové situace zachycené na videu? Pedagogická orientace, 24(5), 753–777.

Minaříková, E., & Janík, T. (2012). Profesní vidění učitelů: od hledání pojmu k možnostem jeho uchopení. Pedagogická orientace, 22(2), 181–204.
http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2012-2-181

Oberhuemer, P., Schreyer, I., & Neuman, M. J. (2010). Professionals in early childhood education and care systems. European profiles and perspectives. Opladen & Farminghton Hills: Barbara Budrich.

Pihlaja, M. P., & Holst, T. K. (2013). How reflective are teachers? A study of kindergarten teachers' and special teachers' levels of reflection in day care. Scandinavian Journal of Educational Research, 57(2), 182–198.
http://dx.doi.org/10.1080/00313831.2011.628691

Píšová, M. (2005). Klinický rok: Procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. Pardubice: Univerzita Pardubice.

Santagata, R. (2011). From teacher noticing to a framework for analyzing and improving classroom lessons. In M. S. Sherin, V. R. Jacobs & R. A. Philipp (Eds.), Mathematics Teacher Noticing (s. 152–168). New York: Routledge.

Saracho, O., & Spodek, B. (2003). Studying teachers in early childhood settings. Charlotte, VA: Information Age Publishing.

Sherin, M. G. (2001). Developing a professional vision of classroom events. In T. Wood, B. S. Nelson & J. Warfeld (Eds.), Beyond classical pedagogy: Teaching elementary school mathematics (s. 75–93). Hillsdale: Erlbaum.

Sherin, M. G. (2007). The development of teachers' professional vision in video clubs. In R. Goldman, R. Pea, B. Barron & S. J. Derry (Eds.), Video research in the learning sciences (s. 383–395). London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

Sherin, M. G., & van Es, E. A. (2009). Effects of video club participation on teachers' professional vision. Journal of Teacher Education, 60(1), 20–37.
http://dx.doi.org/10.1177/0022487108328155

Sonmez, D., & Hakverdi-Can, M. (2012). Videos as an instructional tool in pre-service science teacher education. Egitim Arastirmalari-Eurasian Journal Of Educational Research, 12(46), 141–158.

Spilková, V., et al. (2015). Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Retiga.

Stehlíková, N. (2010). Interpretace některých didakticko-matematických jevů u studentů učitelství a u učitelů matematiky. Pedagogika, 60(3–4), 303–313.

Syslová, Z. (2015). Jak učitelé mateřských škol vnímají edukační realitu. In A. Wiegerová et al. Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula (s. 37–48). Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.

Syslová, Z., et al. (2016). Proměna mateřské školy v učící se organizaci. Praha: Wolters Kluwer.

Syslová, Z., Borkovcová, I., & Průcha, J. (2014). Péče a vzdělávání dětí v raném věku. Praha: Wolters Kluwer.

Syslová, Z., Horká, H., & Lazarová, B. (2014a). Od teorie předškolního vzdělávání k praxi v mateřské škole. Brno: Masarykova univerzita.

Syslová, Z., & Hornáčková, V. (2014). Kvalita reflexe v profesním myšlení učitelek mateřských škol. Pedagogická orientace, 24(4), 535–561.
http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2014-4-535

Švec, V. (2012). Sdílení tacitních znalostí ve vzdělávání učitelů jako pohyb od teorie k praxi a zpět. In J. Kohnová et al. Profesní rozvoj učitelů a cíle školního vzdělávání (s. 99–110). Praha: Univerzita Karlova.

Tsamir, P., et al. (2014). Task design and implementation as a two-way activity: The case of preschool teachers. Scientia in Educatione, 5(2), 30–39.

van Es, E. A., & Sherin, M. G. (2002). Learning to notice: Scaffolding new teachers' interpretations of classroom interactions. Journal of Technology and Teacher Education, 10(4), 571–596.

van Es, E. A., & Sherin, M. G. (2010). The influence of video clubs on teachers´ thinking and practice. Journal of Mathematics Teacher Education, 113(2), 55–176.
http://dx.doi.org/10.1007/s10857-009-9130-3

Vašutová, J. (2002). Strategie výuky ve vysokoškolském vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova. Vondrová, N., & Žalská, J. (2012). Do student teachers attend to mathematics specific phenomena when observing mathematics teaching on video? Orbis scholae, 6(2), 85–101.

Vondrová, N., & Žalská, J. (2015). Ability to notice mathematics specific phenomena: What exactly do student teachers attend to? Orbis Scholae, 9(2), 77−101.

Wiegerová, A., et al. (2015). Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Zlín: Univerzita Tomáše bati ve Zlíně.



Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}