(CZ) „Lesson study“ v českých podmínkách: Jak učitelé vnímali svou účast a jaký vliv měla na jejich všímání si didakticko-matematických jevů
(EN) “Lesson Study” in Czech Conditions: How teachers see their participation and what kind of influence it has on their perception of didactic-mathematical phenomena.
Autor / Author: Vondrová, N., Cachová, J., Coufalová, J., Krátká, M.
Klíčová slova / Key words: lesson study, kvalifikovaná reflexe, rozvíjející hospitace, další vzdělávání učitelů
lesson study, skilled critical reflection, developing teacher observation, further education of teachers
Cílem článku je uvést do českého prostoru tzv. lesson study jako specifickou formu dalšího vzdělávání učitelů založenou na spolupráci učitelů při zkvalitňování výuky prostřednictvím plánování, realizace a vyhodnocení experimentální hodiny. Lesson study má společné rysy s akčním výzkumem a souvisí s pojmy kvalifikovaná reflexe a rozvíjející hospitace. Kromě popisu konkrétní realizace lesson study se článek zaměřuje na otázku, jaký vliv měla na zúčastněné učitele (n = 13) z hlediska jejich subjektivního vnímání i z hlediska všímání si didakticko-matematických jevů. Data zahrnují písemné odpovědi na reflektivní úkoly a záznamy diskusí. Byla analyzována technikami založenými na zakotvené teorii i s použitím existujícího kategoriálního systému. Učitelé považovali práci v lesson study za smysluplnou a subjektivně vnímali, že došlo k posunu jejich schopnosti reflektovat výuku matematiky. Analýza reflektivních úkolů posun ve všímání si didakticko-matematických jevů neukázala. Byly zjištěny rozdíly v hloubce individuální a společné reflexe výukové situace. Závěrem jsou uvedeny některé předpoklady a bariéry rozšíření lesson study u nás.
Annotation:
The aim of the article is to introduce into Czech conditions what is known as the “lesson study” as a specific form of further education of teachers based on co-operation between teachers in the improvement of the quality of teaching by means of planning, realisation and assessment of an experimental lesson. Lesson study has features in common with action research and a connection with the concepts of skilled reflection and evolving teacher observation. Apart from the description of the concrete realisation of lesson study the article considers the question of what influence it had on the participating teachers (n = 13) from the point of view of their subjective view and that of the perception of didactic-mathematical phenomena. The data includes written answers to questions requiring critical reflection and records of discussion. This was analysed using techniques based on anchored theory and with the use of an existing system of categories. The teachers considered work in lesson study to be meaningful and subjectively perceived that there had been an advance in their ability to critically reflect on the teaching of mathematics. The analysis of the reflective tasks did not show an advance in the perception of didactic-mathematical tasks. Differences were found in the depth of individual and group reflection on the teaching situation. At the end, the article sets out some of the requirements for, and some of the barriers against the spread of lesson study in this country.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References:
Cachová, J., Coufalová, J., Hošpesová, A., Krátká, M, & Vondrová, N. (2015). Mezinárodní šetření TALIS 2013: Zkušenosti s využitím inovativní metody vzdělávání učitelů matematiky. Praha: Česká školní inspekce.
Doig, B., Groves, S., & Fujii, T. (2011). The critical role of task development in lesson study. In L. C. Hart, A. Alston & A. Murata (Eds.), Lesson study research and practice in mathematics education (181–199). The Netherlands: Springer.
http://dx.doi.org/10.1007/978-90-481-9941-9_15
Fernandez, C., & Yoshida, M. (2004). Lesson study: a Japanese approach to improving mathematics teaching and learning. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.
Hart, L. C., Alston, A., & Murata, A. (Eds.) (2011). Lesson study research and practice in mathematics education. The Netherlands: Springer.
http://dx.doi.org/10.1007/978-90-481-9941-9
Hart, L. C., & Carriere, J. (2011). Developing the habits of mind for a successful lesson study community. In L. C. Hart, A. Alston & A. Murata (Eds.), Lesson study research and practice in mathematics education (27–38). The Netherlands: Springer.
http://dx.doi.org/10.1007/978-90-481-9941-9_3
Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
Hošpesová, A., & Tichá, M. (2007). Kvalifikovaná pedagogická reflexe. Cesta ke zlepšení kultury vyučování? In A. Hošpesová, N. Stehlíková & M. Tichá (Eds.), Cesty zdokonalování kultury vyučování matematice (41–72). České Budějovice: Jihočeská univerzita.
Chvál, M., Dvořák, D., Starý, K., & Marková, K. (2008). Design-based research při hledání cest dalšího vzdělávání učitelů. Orbis scholae, 2(3), 107–130.
Kasíková, H., & Dubec, M. (2009). Spolupráce učitelů: od větší k menší neznámé. Studia paedagogica, 14(1), 67–86.
Kašparová, V., et al. (2015). Analytická zpráva z šetření TALIS 2013. Praha: ČŠI.
Lazarová, B., & Prokopová, A. (2004). Učitelé a jejich další vzdělávání. K některým psychologickým aspektům. Pedagogika, 54(3), 261–273.
Lewis, C. (2002). Lesson study: A handbook for teacher-led improvement of instruction. Philadelphia: Research for Better Schools.
Minaříková, E., & Janík, T. (2012). Profesní vidění učitelů: od hledání pojmu k možnostem jeho uchopení. Pedagogická orientace, 22(2), 181–204.
http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2012-2-181
Sherin, M. G., & van Es, E. A. (2005). Using video to support teachers' ability to notice classroom interactions. Journal of Technology and Teacher Education, 13(3), 475–491.
Slavík, J., Janík, T., Jarníková, J., & Tupý, J. (2014). Zkoumání a rozvíjení kvality výuky v oborových didaktikách: metodika 3A mezi teorií a praxí. Pedagogická orientace, 24(5), 721–752.
http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2014-5-721
Starý, K., Dvořák, D., Greger, D., & Duschinská, K. (2012). Profesní rozvoj učitelů: Podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Praha: Karolinum.
Strauss, A., & Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert.
Takahashi, A. (2011). Response to part I: Jumping into lesson study – inservice mathematics teacher education. In L. C. Hart, A. Alston & A. Murata (Eds.), Lesson study research and practice in mathematics education (79–82). The Netherlands: Springer.
Tichá, M., & Hošpesová, A. (2006). Qualified pedagogical reflexion as a way to improve mathematics education. Journal of Mathematics Teacher Education, 9(2), 129–156.
http://dx.doi.org/10.1007/s10857-006-6893-7
Vondrová, N., & Žalská, J. (2015). Ability to notice mathematics specific phenomena: what exactly do student teachers attend to? Orbis scholae, 9(2), 77–101.
Cachová, J., Coufalová, J., Hošpesová, A., Krátká, M, & Vondrová, N. (2015). Mezinárodní šetření TALIS 2013: Zkušenosti s využitím inovativní metody vzdělávání učitelů matematiky. Praha: Česká školní inspekce.
Doig, B., Groves, S., & Fujii, T. (2011). The critical role of task development in lesson study. In L. C. Hart, A. Alston & A. Murata (Eds.), Lesson study research and practice in mathematics education (181–199). The Netherlands: Springer.
http://dx.doi.org/10.1007/978-90-481-9941-9_15
Fernandez, C., & Yoshida, M. (2004). Lesson study: a Japanese approach to improving mathematics teaching and learning. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.
Hart, L. C., Alston, A., & Murata, A. (Eds.) (2011). Lesson study research and practice in mathematics education. The Netherlands: Springer.
http://dx.doi.org/10.1007/978-90-481-9941-9
Hart, L. C., & Carriere, J. (2011). Developing the habits of mind for a successful lesson study community. In L. C. Hart, A. Alston & A. Murata (Eds.), Lesson study research and practice in mathematics education (27–38). The Netherlands: Springer.
http://dx.doi.org/10.1007/978-90-481-9941-9_3
Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
Hošpesová, A., & Tichá, M. (2007). Kvalifikovaná pedagogická reflexe. Cesta ke zlepšení kultury vyučování? In A. Hošpesová, N. Stehlíková & M. Tichá (Eds.), Cesty zdokonalování kultury vyučování matematice (41–72). České Budějovice: Jihočeská univerzita.
Chvál, M., Dvořák, D., Starý, K., & Marková, K. (2008). Design-based research při hledání cest dalšího vzdělávání učitelů. Orbis scholae, 2(3), 107–130.
Kasíková, H., & Dubec, M. (2009). Spolupráce učitelů: od větší k menší neznámé. Studia paedagogica, 14(1), 67–86.
Kašparová, V., et al. (2015). Analytická zpráva z šetření TALIS 2013. Praha: ČŠI.
Lazarová, B., & Prokopová, A. (2004). Učitelé a jejich další vzdělávání. K některým psychologickým aspektům. Pedagogika, 54(3), 261–273.
Lewis, C. (2002). Lesson study: A handbook for teacher-led improvement of instruction. Philadelphia: Research for Better Schools.
Minaříková, E., & Janík, T. (2012). Profesní vidění učitelů: od hledání pojmu k možnostem jeho uchopení. Pedagogická orientace, 22(2), 181–204.
http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2012-2-181
Sherin, M. G., & van Es, E. A. (2005). Using video to support teachers' ability to notice classroom interactions. Journal of Technology and Teacher Education, 13(3), 475–491.
Slavík, J., Janík, T., Jarníková, J., & Tupý, J. (2014). Zkoumání a rozvíjení kvality výuky v oborových didaktikách: metodika 3A mezi teorií a praxí. Pedagogická orientace, 24(5), 721–752.
http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2014-5-721
Starý, K., Dvořák, D., Greger, D., & Duschinská, K. (2012). Profesní rozvoj učitelů: Podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Praha: Karolinum.
Strauss, A., & Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert.
Takahashi, A. (2011). Response to part I: Jumping into lesson study – inservice mathematics teacher education. In L. C. Hart, A. Alston & A. Murata (Eds.), Lesson study research and practice in mathematics education (79–82). The Netherlands: Springer.
Tichá, M., & Hošpesová, A. (2006). Qualified pedagogical reflexion as a way to improve mathematics education. Journal of Mathematics Teacher Education, 9(2), 129–156.
http://dx.doi.org/10.1007/s10857-006-6893-7
Vondrová, N., & Žalská, J. (2015). Ability to notice mathematics specific phenomena: what exactly do student teachers attend to? Orbis scholae, 9(2), 77–101.