Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/2008 (MONO) -
Studie Studies

(CZ) Kognitivno-psychologicke přístupy k výskumu čítania a ich dopady na vzdělávaciu prax
(EN) Approaches to Research into Reading and its Impacts on the Educational Process From the Perspective of Cognitive Psychology

Strana / Page: 104-116
Autor / Author: Zápotočná, O.
Klíčová slova / Key words: čítanie, kognitívna psychológia, dekódovanie, porozumenie, konstrukcia významu, metakognitívne strategie čítania


Anotace:

V příspěvku sapokúsime načrtnut niektoré z tém kognitívno-psychologických výsku-mov čítania, z hládiska ich potenciálnych prínosov, Hmitov i reálných dopadov na vzdelávaciu prax vyučovania čttania. V rámci priestorových možností tohto příspěvku sa opierame převážné o syntetické)sie překladové práce, aj to len výberovo, v závislosti od toho, do akej miery holi příslušné témy na poli edukačně) praxe reflektované a diskutované, připadne do ne) priamo, či nepriamo zasiahli. V neposlednom radě sapokúsime naznačit‘aj také otázky, ktoré tuto oblast‘ - napriek značnému poznatkovému potenciálu - este nezasiahli.



Annotation:

The article presents a brief overview of the methodological questions, results and benefits of cognitive-psychological research into reading, from the perspective of the contribution of such research to clarifying the basis and character of the process of reading, in an attempt to assess their real and potential significance for educational practise in the teaching of reading. Attention is devoted to two important chronologically successive stages in research (from the 1960s to the end of the 1990s), focusing from the outset on reading as the decoding of meaning and the investigation of the role of basal-sub-lexical processes in this process, with relatively consistent results suggesting the crucial position of phonological processes. A number of shifts in focus on understanding as the product of reading, marked by interdisciplinary (psy-cho-linguistic) investigation of the cognitive processes involved in the construction of the understanding of texts are characterised with reference to dominant research themes and representative theoretical models of understanding. Special attention is devoted to study of meta-cognitive processes and strategies of reading from the point of view of their general use in theory and educa-tional practice.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}