(CZ) Zápis dítěte do první třídy – kritéria, spravedlivost a pohled zákonných zástupců
(EN) The Registration of the Child in the First Form − Criteria, fairness and the view of legal representatives
Autor / Author: Svobodová, Z.
Klíčová slova / Key words: zápis do základní školy, spravedlivost, školní zralost a připravenost, kritéria, spádovost
registration at primary school, fairness, maturity and readiness for school. criteria, catchment area considerations
Cíle − Cílem předkládaného příspěvku je zjistit, jakým způsobem probíhají zápisy do spádových základních škol s ohledem na platnou legislativu a požadavek spravedlivého přístupu ke vzdělání.
Metody − Pro příspěvek byl zvolen kvalitativní výzkumný design, konkrétně vícečetná případová studie čtyř spádových škol. Základní výzkumnou metodou byly polostrukturované rozhovory, doplněné o studium dokumentů pozorování během zápisů do vybraných škol.
Výsledky − Kritéria přijímání dětí byla porovnána s platnými zákonnými normami a dále na ně bylo nahlíženou optikou rodičů předškolních dětí. Výsledky studie přinášejí informace o různých přístupech k zápisu ze strany základních škol a dále také pohled rodičů na jednotlivá kritéria a jejich ochotu tato kritéria naplnit.
Závěry − V závěrečné diskuzi příspěvku poukazuji na relativně velkou autonomii, kterou školy během zápisu mají, a na rozdíly, které mezi jednotlivými způsoby zapisování dětí na školách existují. Rovněž prezentuji určité rozpory mezi platnou legislativou a kritérii přijímání dětí u analyzovaných škol a přístup rodičů k tomuto rozporu.
Annotation:
This article presents the results of a multiple case study concerned with the course of registration (i.e. application/admission) in four elementary district schools. There is no single standardised procedure in the Czech Republic when it comes to assessment of whether children are ready for school. Schools therefore have relatively great freedom in choice of method for testing the children’s skills and some of them admit children into the first forms on the basis of these methods. The division of children according to ability falls within the definition of external differentiation that is considered to be a significant source of inequality and so here it seems to be happening right at the start of children’s school careers. In the study I analysed the process of registration of children for the first form with an eye to the fairness of the approach to primary education. I gathered the data by interviews with parents of mainly pre-school children, and also the method of observation, and I supplemented the study with legal documents. The criteria for admission of children were compared with the current legal norms (above all the administrative code and school law). The various criteria (the order of application, performance at registration and place of permanent residence) were also considered through the eyes of the parents of pre-school children. The results of the study offer information on the various approaches to registration on the part of the primary schools, as well as the views of parents on the different criteria and their readiness to fulfil these criteria, and also draw attention to contradictions between the law and the actual criteria for the admission of children at the schools analysed. In conclusion I point out that as compared to schools at higher levels, the primary schools have great autonomy in admission to the first forms as far as criteria of admission are concerned, and have this freedom despite the fact that a whole series of laws apply to registration. In the course of the process parents do not, of course, wonder much about whether the criteria and whole process is in line with the law, because they are entirely focused on getting .their child into the school they have chosen; they do not challenge the criteria, but try as far as they can to meet them.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References:
Bednářová, J., & Šmardová, V. (2011). Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press.
Crahay, M. (2009). Peut-on lutter contre l'échec scolaire? 3. vyd. Bruselles: De Boeck.
David, M. E., West, A., & Ribbens, J. (1994). Mother's intuition? Choosing secondary schools. Washington, DC: Falmer Press. Dostupné z http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED384136.pdf
Goldthorpe, J. (2003). The myth of education-based meritocracy. New Economy, 10(4), 234–239. Dostupné z http://doi.wiley.com/10.1046/j.1468-0041.2003.00324.x
https://doi.org/10.1046/j.1468-0041.2003.00324.x
Greger, D., & Soukup, P. (2014). Sekundární analýzy výsledků šetření PIRLS 2011 a TIMSS 2011. Praha: Česká školní inspekce. Dostupné z www.csicr.cz/getattachment/1686a360-d008-478d-ab0c-b92c623be997
Greger, D. (2015). Educational policy in the Czech Republic: 25 years of educational transformation and growing inequalities. In Corner, T. (Ed.), Education in the European Union: Post-2003 Member States (75–92). Bloomsbury Academic.
Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.
PMid:15377821 PMCid:PMC4098322
IPPP (2010). Analýza výsledků šetření v PPP. Dostupné z www.ippp.cz/index.php?option=com_content
Ivatts, A., Čada, K., Felcmanová, L., Greger, D., & Straková, J. (2015). Začleňování romských dětí předškolního věku: zvláštní zpráva o začleňování romských dětí do předškolního vzdělávání a péče. Praha: Nadace Open Society Fund.
Jirásek, J., & Tichá, V. (1968). Psychologická hlediska předškolních prohlídek: metodická příručka pro lékaře a sestry školní zdravotní služby. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství.
Katrňák, T. (2004). Odsouzeni k manuální práci: vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: Sociologické nakladatelství.
Kropáčková, J. (2008). Budeme mít prvňáčka: pro rodiče dětí od 5 let. Praha: Portál.
Kutálková, D. (2014). Jak připravit dítě do 1. třídy. Praha: Grada.
PMid:25355562
Leix, A. E. (2006). Transkripce audionahrávek v kontextu etickém, metodologickém a technickém. Brno: Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity.
Mare, R. D. (1981). Change and stability in educational stratification. American Sociological Review, 46(1), 72–87. Dostupné z www.jstor.org/stable/2095027
https://doi.org/10.2307/2095027
Matějů, P., Straková, J., & Veselý, A. (Eds.) (2010). Nerovnosti ve vzdělávání: od měření k řešení. Praha: Sociologické nakladatelství.
Mertin, V. (2015). Školní zralost – vývoj pojetí, navazující opatření a náměty pro jejich úpravy. In D. Greger, J. Simonová & J. Straková (Eds.). Spravedlivý start? Nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu. Praha: Pedagogická fakulta UK.
MŠMT (2015). Desatero pro rodiče dětí předškolního věku. Dostupné z www.msmt.cz/vzdelavani/predskolni-vzdelavani/desatero-pro-rodice-deti-predskolniho-veku
Procházková, I. (2006). Vzdělávací systém České republiky v mezinárodním srovnání. In P. Matějů & J. Straková (Eds.), (Ne)rovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice (92–117). Praha: Academia.
PMCid:PMC1456865
Rabušicová, M. (2004). Škola a (versus) rodina Brno: Masarykova univerzita.
Rodičovská loterie: Jak se připravit na zápisy (2015). Dostupné z www.varianty.cz/videa/24-debata-rodicovska-loterie-jak-se-pripravit-na-zapisy.
Simonová, J., & Straková, J. (2015). Výběr základní školy v ČR a faktory, které jej ovlivňují. In D. Greger, J. Simonová & J. Straková (Eds.), Spravedlivý start? Nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu. Praha: Pedagogická fakulta UK.
Simonová, J. (2015). Postoje rodičů k volbě základní školy. Studia paedagogica, 20(3), 69–88.
https://doi.org/10.5817/SP2015-3-5
Smolíková, K. (2004). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický.
Straková, J. (2010). Vývoj diferenciace vzdělávacích výsledků na úrovni povinného vzdělávání. In P. Matějů, J. Straková & A. Veselý, Nerovnosti ve vzdělávání: od měření k řešení (92–108). Praha: Sociologické nakladatelství.
Svobodová, Z. (2015). Role odborníků v procesu rozhodování o odkladu povinné školní docházky. Sborník z konference ČPdS. (v recenzním řízení)
Svobodová, Z. (2015). Vliv průběhu zápisu do první třídy na proces rozhodování o odkladu povinné školní docházky. In T. Čech & M. Rybičková (Eds.), Současná škola – dílna lidskosti"?. Brno: ČPdS.
Walterová, E. (2011). Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň. Praha: Karolinum.
Zákon č. 198/2009 Sb., o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací a o změně některých zákonů (antidiskriminační zákon).
Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád.
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Dostupné z www.msmt.cz/dokumenty/skolsky-zakon
Žáčková, H., & Jucovičová, D. (2007). Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. Praha: D + H.
Bednářová, J., & Šmardová, V. (2011). Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press.
Crahay, M. (2009). Peut-on lutter contre l'échec scolaire? 3. vyd. Bruselles: De Boeck.
David, M. E., West, A., & Ribbens, J. (1994). Mother's intuition? Choosing secondary schools. Washington, DC: Falmer Press. Dostupné z http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED384136.pdf
Goldthorpe, J. (2003). The myth of education-based meritocracy. New Economy, 10(4), 234–239. Dostupné z http://doi.wiley.com/10.1046/j.1468-0041.2003.00324.x
https://doi.org/10.1046/j.1468-0041.2003.00324.x
Greger, D., & Soukup, P. (2014). Sekundární analýzy výsledků šetření PIRLS 2011 a TIMSS 2011. Praha: Česká školní inspekce. Dostupné z www.csicr.cz/getattachment/1686a360-d008-478d-ab0c-b92c623be997
Greger, D. (2015). Educational policy in the Czech Republic: 25 years of educational transformation and growing inequalities. In Corner, T. (Ed.), Education in the European Union: Post-2003 Member States (75–92). Bloomsbury Academic.
Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.
PMid:15377821 PMCid:PMC4098322
IPPP (2010). Analýza výsledků šetření v PPP. Dostupné z www.ippp.cz/index.php?option=com_content
Ivatts, A., Čada, K., Felcmanová, L., Greger, D., & Straková, J. (2015). Začleňování romských dětí předškolního věku: zvláštní zpráva o začleňování romských dětí do předškolního vzdělávání a péče. Praha: Nadace Open Society Fund.
Jirásek, J., & Tichá, V. (1968). Psychologická hlediska předškolních prohlídek: metodická příručka pro lékaře a sestry školní zdravotní služby. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství.
Katrňák, T. (2004). Odsouzeni k manuální práci: vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: Sociologické nakladatelství.
Kropáčková, J. (2008). Budeme mít prvňáčka: pro rodiče dětí od 5 let. Praha: Portál.
Kutálková, D. (2014). Jak připravit dítě do 1. třídy. Praha: Grada.
PMid:25355562
Leix, A. E. (2006). Transkripce audionahrávek v kontextu etickém, metodologickém a technickém. Brno: Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity.
Mare, R. D. (1981). Change and stability in educational stratification. American Sociological Review, 46(1), 72–87. Dostupné z www.jstor.org/stable/2095027
https://doi.org/10.2307/2095027
Matějů, P., Straková, J., & Veselý, A. (Eds.) (2010). Nerovnosti ve vzdělávání: od měření k řešení. Praha: Sociologické nakladatelství.
Mertin, V. (2015). Školní zralost – vývoj pojetí, navazující opatření a náměty pro jejich úpravy. In D. Greger, J. Simonová & J. Straková (Eds.). Spravedlivý start? Nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu. Praha: Pedagogická fakulta UK.
MŠMT (2015). Desatero pro rodiče dětí předškolního věku. Dostupné z www.msmt.cz/vzdelavani/predskolni-vzdelavani/desatero-pro-rodice-deti-predskolniho-veku
Procházková, I. (2006). Vzdělávací systém České republiky v mezinárodním srovnání. In P. Matějů & J. Straková (Eds.), (Ne)rovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice (92–117). Praha: Academia.
PMCid:PMC1456865
Rabušicová, M. (2004). Škola a (versus) rodina Brno: Masarykova univerzita.
Rodičovská loterie: Jak se připravit na zápisy (2015). Dostupné z www.varianty.cz/videa/24-debata-rodicovska-loterie-jak-se-pripravit-na-zapisy.
Simonová, J., & Straková, J. (2015). Výběr základní školy v ČR a faktory, které jej ovlivňují. In D. Greger, J. Simonová & J. Straková (Eds.), Spravedlivý start? Nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu. Praha: Pedagogická fakulta UK.
Simonová, J. (2015). Postoje rodičů k volbě základní školy. Studia paedagogica, 20(3), 69–88.
https://doi.org/10.5817/SP2015-3-5
Smolíková, K. (2004). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický.
Straková, J. (2010). Vývoj diferenciace vzdělávacích výsledků na úrovni povinného vzdělávání. In P. Matějů, J. Straková & A. Veselý, Nerovnosti ve vzdělávání: od měření k řešení (92–108). Praha: Sociologické nakladatelství.
Svobodová, Z. (2015). Role odborníků v procesu rozhodování o odkladu povinné školní docházky. Sborník z konference ČPdS. (v recenzním řízení)
Svobodová, Z. (2015). Vliv průběhu zápisu do první třídy na proces rozhodování o odkladu povinné školní docházky. In T. Čech & M. Rybičková (Eds.), Současná škola – dílna lidskosti"?. Brno: ČPdS.
Walterová, E. (2011). Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň. Praha: Karolinum.
Zákon č. 198/2009 Sb., o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací a o změně některých zákonů (antidiskriminační zákon).
Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád.
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Dostupné z www.msmt.cz/dokumenty/skolsky-zakon
Žáčková, H., & Jucovičová, D. (2007). Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. Praha: D + H.