Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
5/2016 -
Empirická studieEmpirical Paper

(CZ) Školní poradenské služby na středních školách poskytované výchovnými poradci
(EN) School Counselling Services at High Schools Provided by School Counsellors

Strana / Page: 570-591
Autor / Author: Ehlová, M.
Klíčová slova / Key words: výchovný poradce, školní poradenské pracoviště, školní poradenské služby, střední škola
school counsellor, school counselling centre, school counselling services, high schools

Anotace:

Příspěvek se zabývá problematikou školního poradenství na středních školách v ČR.
Cílem příspěvku je informovat o výsledcích výzkumného šetření mezi výchovnými poradci na 66 středních školách ve dvou vybraných krajích České republiky – Pardubický kraj a Kraj Vysočina. Výzkumné šetření bylo realizováno v roce 2011–2014.
Metody výzkumu: Výzkumné šetření je koncipováno jako kvantitativně-kvalitativní dotazníkové šetření na 66 středních školách (gymnázia, střední odborné školy, střední odborná učiliště) a hloubkové rozhovory s pěti vybranými výchovnými poradci.
Výsledky přinášejí informace o současném stavu poskytovaných služeb – motivace a činnost výchovných poradců, zázemí pro poradenství, kvalifikace, možnosti dalšího vzdělávání, ocenění a statut výchovných poradců, spolupráce s vnějšími subjekty, propagace služeb.
Závěry výzkumného šetření identifikují problémy, potřeby a bariéry v činnostech a pracovních podmínkách výchovných poradců a přinášejí návrhy na změny, které by vedly ke zvýšení kvality školních poradenských služeb.



Annotation:

The article deals with the issue of school counselling in the Czech Republic.
The aim of this paper is to present information about the results of a survey among 66 school counsellors at high schools in two selected regions of the Czech Republic − Pardubice Region and Vysočina Region. The survey was carried out in 2011−2014.
Research methods: The research used both qualitative and quantitative methods of investigation – a questionnaire-based enquiry at 66 high schools (gymnasium, secondary technical schools, secondary vocational schools) and in-depth interviews with 5 selected school counsellors.
The results provide information on the current situation of the counselling service − motivation and activity of school counsellors, facilities for counselling, professional qualification, valuation and status of school counsellors, cooperation with external institutions, publicity concerning services.
The conclusions of the research identify problems, needs and barriers with regard to the activities and working conditions of school counsellors and makes suggestions for changes that would improve the quality of school counselling services.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:

Asociace výchovných poradců (AVP) (2016). [online]. Dostupné z www.asociacevp.cz/

Česká školní inspekce (2012). [online]. Praha: ČŠI. Dostupné z www.csicr.cz/

Česká školní inspekce (2013). Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2011/2012. [online]. Praha: ČŠI. Dostupné z www.csicr.cz/getattachment/e1b96137-2102-4a87-8cae-7384d9dba60c

Česká školní inspekce (2013). Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2012/2013. [online]. Praha: ČŠI. Dostupné z www.csicr.cz/getattachment/dbb46d47-e52b-49ba-915f-b47cdb82cae4

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období 2015−2020 (2016). [online]. Dostupné z www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/dlouhodoby-zamer-vzdelavani-a-rozvoje-vzdelavaci-soustavy-3

DRAHOŇOVSKÁ, P., & ELIÁŠKOVÁ, I. (2011). Analýza práce a potřeb poradců v oblasti kariérového poradenství na školách. [online]. Praha: NÚV. Dostupné z www.nuov.cz/vip2/analyza-prace-a-potreb-poradcu-v-oblasti-karieroveho

DURMEKOVÁ, S., & NOVOTNÁ, P. (2011). Analýza služeb školských poradenských zařízení pro mimořádně nadané děti a žáky. [online]. Dostupné z www.nuv.cz/t/pedagogicko-psychologicke-poradenstvi/studie

EHLOVÁ, M. (2014). Současné pojetí výchovného poradenství na středních školách. Dizertační práce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Fakulta pedagogická.

EHLOVÁ, M. (2016). Výchovné poradenství na středních školách v kontextu současnosti. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta filozofická.

FONTANA, D. (2010). Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha: Portál.

KLÍMOVÁ, M. (1987). Teorie a praxe výchovného poradenství. Praha: SPN.

Koncepce poradenských služeb poskytovaných ve škole (2005). Č.j. 27 317/2004-24. Věstník MŠMT, 7.

KUPCOVÁ, Z. A. (2011). Analýza šetření kariérového poradenství v SPC. [online]. Dostupné z www.nuv.cz/t/pedagogicko-psychologicke-poradenstvi/studie

MARTÍNEK, Z. (2015). Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada.

MERTIN, V. (2015). Slovo úvodem. Školní poradenství v praxi, 2(3).

MERTIN, V. a kol. (2013). Problémy s chováním ve škole – jak na ně. Praha: Wolters Kluwer.

Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV) (2016). [online]. Dostupné z www.nuv.cz/

Nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků.

Oddělení pro rovné příležitosti ve vzdělávání, PPP a prevenci (2013). Analýza pedagogicko-psychologické podpory vzdělávání nadaných a poradenské péče o nadané ve školách a školských poradenských zařízeních. [online]. Dostupné z www.nuv.cz/t/pedagogicko-psychologicke-poradenstvi/studie

Pražské centrum primární prevence (2012). Rizikové chování a jeho prevenci na pražských školách. [online]. Dostupné z www.prevence-praha.cz/index.php/vyzkumy

PROCHÁZKA, M. (2012). Škola a její autorita v oblasti primární prevence. In A. VALIŠOVÁ, Autorita v edukační a sociální práci (180−186). Univerzita Pardubice.

RAMPS-VIP III (2016). [online]. Dostupné z www.nuv.cz/ramps

SLAVÍKOVÁ, I. (2009). Analýza poradenských služeb ve školských poradenských zařízeních a školách. Nepublikovaný materiál.

ŠMEJKALOVÁ, H. (2010). Analýza poradenských služeb a vzdělávání dětí a žáků s poruchami autistického spektra. [online]. Dostupné z www.nuv.cz/t/pedagogicko-psychologicke-poradenstvi/studie

UNESCO (1994). The Salamanca statement and framework for action on special needs education. Salamanca. Dostupné z www.unesco.org/education/pdf/SALAMA_E.PDF

Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků.

Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.

Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).

ZAPLETALOVÁ, J. (2003). Mapování práce výchovných poradců na školách. Nepublikovaný materiál.

ZAPLETALOVÁ, J. (2011). Inovovaná koncepce poradenských služeb poskytovaných ve škole (úpravy na základě realizace projektu RŠPP-VIP II).

ZAPLETALOVÁ, J. a kol. (2014). Inovace koncepčních dokumentů. Koncepce poskytování poradenských služeb ve školách v ČR. Praha: NÚV.


Asociace výchovných poradců (AVP) (2016). [online]. Dostupné z www.asociacevp.cz/

Česká školní inspekce (2012). [online]. Praha: ČŠI. Dostupné z www.csicr.cz/

Česká školní inspekce (2013). Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2011/2012. [online]. Praha: ČŠI. Dostupné z www.csicr.cz/getattachment/e1b96137-2102-4a87-8cae-7384d9dba60c

Česká školní inspekce (2013). Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2012/2013. [online]. Praha: ČŠI. Dostupné z www.csicr.cz/getattachment/dbb46d47-e52b-49ba-915f-b47cdb82cae4

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období 2015−2020 (2016). [online]. Dostupné z www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/dlouhodoby-zamer-vzdelavani-a-rozvoje-vzdelavaci-soustavy-3

DRAHOŇOVSKÁ, P., & ELIÁŠKOVÁ, I. (2011). Analýza práce a potřeb poradců v oblasti kariérového poradenství na školách. [online]. Praha: NÚV. Dostupné z www.nuov.cz/vip2/analyza-prace-a-potreb-poradcu-v-oblasti-karieroveho

DURMEKOVÁ, S., & NOVOTNÁ, P. (2011). Analýza služeb školských poradenských zařízení pro mimořádně nadané děti a žáky. [online]. Dostupné z www.nuv.cz/t/pedagogicko-psychologicke-poradenstvi/studie

EHLOVÁ, M. (2014). Současné pojetí výchovného poradenství na středních školách. Dizertační práce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Fakulta pedagogická.

EHLOVÁ, M. (2016). Výchovné poradenství na středních školách v kontextu současnosti. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta filozofická.

FONTANA, D. (2010). Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha: Portál.

KLÍMOVÁ, M. (1987). Teorie a praxe výchovného poradenství. Praha: SPN.

Koncepce poradenských služeb poskytovaných ve škole (2005). Č.j. 27 317/2004-24. Věstník MŠMT, 7.

KUPCOVÁ, Z. A. (2011). Analýza šetření kariérového poradenství v SPC. [online]. Dostupné z www.nuv.cz/t/pedagogicko-psychologicke-poradenstvi/studie

MARTÍNEK, Z. (2015). Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada.

MERTIN, V. (2015). Slovo úvodem. Školní poradenství v praxi, 2(3).

MERTIN, V. a kol. (2013). Problémy s chováním ve škole – jak na ně. Praha: Wolters Kluwer.

Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV) (2016). [online]. Dostupné z www.nuv.cz/

Nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků.

Oddělení pro rovné příležitosti ve vzdělávání, PPP a prevenci (2013). Analýza pedagogicko-psychologické podpory vzdělávání nadaných a poradenské péče o nadané ve školách a školských poradenských zařízeních. [online]. Dostupné z www.nuv.cz/t/pedagogicko-psychologicke-poradenstvi/studie

Pražské centrum primární prevence (2012). Rizikové chování a jeho prevenci na pražských školách. [online]. Dostupné z www.prevence-praha.cz/index.php/vyzkumy

PROCHÁZKA, M. (2012). Škola a její autorita v oblasti primární prevence. In A. VALIŠOVÁ, Autorita v edukační a sociální práci (180−186). Univerzita Pardubice.

RAMPS-VIP III (2016). [online]. Dostupné z www.nuv.cz/ramps

SLAVÍKOVÁ, I. (2009). Analýza poradenských služeb ve školských poradenských zařízeních a školách. Nepublikovaný materiál.

ŠMEJKALOVÁ, H. (2010). Analýza poradenských služeb a vzdělávání dětí a žáků s poruchami autistického spektra. [online]. Dostupné z www.nuv.cz/t/pedagogicko-psychologicke-poradenstvi/studie

UNESCO (1994). The Salamanca statement and framework for action on special needs education. Salamanca. Dostupné z www.unesco.org/education/pdf/SALAMA_E.PDF

Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků.

Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.

Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).

ZAPLETALOVÁ, J. (2003). Mapování práce výchovných poradců na školách. Nepublikovaný materiál.

ZAPLETALOVÁ, J. (2011). Inovovaná koncepce poradenských služeb poskytovaných ve škole (úpravy na základě realizace projektu RŠPP-VIP II).

ZAPLETALOVÁ, J. a kol. (2014). Inovace koncepčních dokumentů. Koncepce poskytování poradenských služeb ve školách v ČR. Praha: NÚV.



Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}