Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
5/2016 -
Teoretická studie Theoretical Paper

(CZ) Možnosti a limity síťování se zřetelem k pedagogickému výzkumu
(EN) The Possibilities and Limits of Networking, Particularly in Educational Research

Strana / Page: 511-529
Autor / Author: Walterová, E.
Klíčová slova / Key words: síť, síťování, teorie sítí, aktéři, pedagogický výzkum, evaluace
network, networking, theory of networks, actors, educational research, evaluation

Anotace:

V posledních desetiletích je pojem síť/síťování jedním z nejfrekventovanějších. I když sociální fenomén síťování má hluboké historické kořeny, stal se viditelným a zkoumaným teprve nedávno. Zejména rozvinuté technologie umožňují extenzi sítí v prostoru a zrychlování v čase. Síťování jako činnost podporující sdílení poznání a spolupráci se stalo předmětem teorií a výzkumů, včetně síťování ve vědeckých komunitách. Tento článek je zamýšlen jako úvod do problematiky síťování v českém pedagogickém výzkumu, dosud málo reflektovaného. Obsahuje výklad dvou hlavních teorií sítí, relační sociologie a teorie aktérů sítí, umožňující analyzovat heterogenní sítě s různými jednotkami a znaky, silnými a slabými uzly a konektivitou v různých kontextech. Pozornost je věnována příkladům reálně existujících sítí v komunitách pedagogického výzkumu, zvláště České asociaci pedagogického výzkumu. Uvažuje se o možnostech a limitech využití této sítě k neformální evaluaci a koordinaci českého pedagogického výzkumu.



Annotation:

The concept of network and networking has become very popular, even though despite its deep historical roots, the social phenomenon of networking has only been identified and examined in recent decades. Meanwhile, advances in information technology have made it possible for networks to be enlarged in space and accelerated in time. Networking as an activity encouraging the sharing of knowledge and cooperation has become the subject of theories and research, including networks in scientific communities. The article introduces the subject of networking in the field of educational research, where it is still somewhat neglected in the Czech environment. The author explains two main theories, the relational sociological and the actor network theory, and shows how these make it possible to analyse heterogenic networks with different units and signs, strong and weak knots and connectivity in different contexts. Attention is then devoted to examples of real existing networks of different types in the educational research community, particularly the Czech Association of Educational Research. The possibilities and limits of use of this network for informal evaluation and coordination of the education research are reconsidered and challenged.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:

ČAPV (1993) Pedagogický výzkum a transformace české školy. Sborník z 1. konference České asociace pedagogického výzkumu. Praha: ČAPV a ÚPPV PedF UK.

Emirbayer, M. (1997). Manifesto for a relational sociology. American Journal of Sociology, 104(2), 281–317.
https://doi.org/10.1086/231209

Janík, T. (2010). Stav a výhledy českého pedagogického výzkumu. Pedagogická orientace, 20(2), 5–22.

Latour, B. (1987). Science in action: how to follow scientists and engineers through society. Milton Keyness: Open University Press.

Latour, B. (1996) On action-network theory. A few clarification plus more than a few complication. Sociale Welt, 47(4), 369–381. Dostupné z www.cours.fse.ulaval.ca/edc.-65804/latour-clarification.pdf nebo www.nettime.org/Lists-Archives/nettime-/-9801/msg.000html

Latour, B. (2005). Reasembling the social. Introduction to action-network theory. Oxford: Oxford University Press.

Law, J. (Ed.), (1986). Power, action and belief. A new sociology of knowledge. London: Routledge and Kegan Paul.

Law, J., & Hassard, J. (1999). Actor network theory and after. Oxford England Malden, Massachusetts: Blackwell.

Mareš, J. (2010). Publikování výsledků výzkumu a vykazování výsledků výzkumu na českých vysokých školách. Pedagogika, 60(3–4), 148–151.

Masemann, V., Bray, M., & Manzon, M. (2007). Common interests, uncommon goals. histories of the world council of comparative education societies and its members. Hong Kong: Springer.

Muijs, D., West, M., & Ainscow, M. (2010). Why network? Theoretical perspectives on networking. School Effectivness and School Improvement, 21(1), 5–26.
https://doi.org/10.1080/09243450903569692

Mützel, S. (2009). Networks as culturally constituted processes. Current Sociology, 57, 871−887.
https://doi.org/10.1177/0011392109342223

Palonen, T., & Lehtinen, E. (2001) Exploring invisible scientific communities. Studying net-working relations within an educational research community. A Finnish Case. Higher Education, 42, 493–513.
https://doi.org/10.1023/A:1011065225763
https://doi.org/10.1023/A:1012242009758

Průcha, J. (2002). Deset let České asociace pedagogického výzkumu: Bilance a výhledy. In Výzkum školy a učitele. Sborník 10. výroční konference ČAPV. Praha: PedF UK [CDR].

Průcha, J. (2012). Jak a proč jsme vytvořili ČAPV. In P. Urbánek & J. Wernerová (Eds.), Kam směřuje český pedagogický výzkum? Dvacetiletí České asociace pedagogického výzkumu (92–97). ČAPV: Liberec.

Průcha, J. (2015). Školní vzdělávání ve Finsku. Praha: Karolinum.

Průcha, J. (2016). Naplněné a nenaplněné výzvy pro český pedagogický výzkum. Pedagogika, 66(3), 245–248.

Rýdl, K. (1998) Smysl a vliv reformních idejí alternativního pedagogického hnutí v České republice v 90. letech. Pedagogika, 48(4), 380–386.

Rýdl, K. (2009). Soužití z rozumu nebo nutnosti? Ke vztahům a souvislostem mezi vědou a vzdělávací politikou. Orbis scholae, 3(3), 119–130.

Štech, S. (2000). Křivá huba, nebo křivé zrcadlo? (O hříchu podvodných interpretací). Pedagogika, 50(2), 117–120.

UNESCO (2015) Human Development Report. Work for Human Development. Paris: UN Development Programme.

Urbánek, P. (2012). Český pedagogický výzkum a česká asociace pedagogického výzkumu. In P. Urbánek & J. Wernerová (Eds.), Kam směřuje český pedagogický výzkum. Dvacetiletí České asociace pedagogického výzkumu. Liberec: Česká asociace pedagogického výzkumu.

Urbánek, P., & Wernerová, J. (Eds.) (2014). Kam směřuje český pedagogický výzkum? Dvacetiletí České asociace pedagogického výzkumu. Liberec: Česká asociace pedagogického výzkumu.

Walterová, E. (2004). Česká pedagogika: Reflexe oboru v expertním šetření. In Česká pedagogika: Proměny a výzvy (7–20). Praha: PedF UK.

Walterová, E. (2010). Jak se dělá pedagogický výzkum v Česku? Podmínky, instituce, lidé. In Kam směřuje současný pedagogický výzkum. Sborník příspěvků.18. celostátní konference ČAPV. Liberec: TU a ČAPV [CD-ROM].

Walterová, E. (2015). Recenze publikace H. Gardnera a K. Davisové The app-generation". Pedagogika, 65(3), 333–341.

Walterová, E. (2007–2012). Zprávy o řešení projektu Centra základního výzkumu školního vzdělávání. Orbis scholae, vždy č. 1 v daném ročníku.

Walterová, E. (2015). Proměny srovnávací pedagogiky v globální perspektivě. In D. Greger (Ed.), Srovnávací pedagogika: Proměny a výzvy (13–38). Praha: PedF UK.

White, H. C. (1992) Identity and control. A struktural theory of social action. Princeton: Princeton University Press.

White, H. C. (2008) Identity and control. How social formation emerge. Princeton: Princeton University Press.


ČAPV (1993) Pedagogický výzkum a transformace české školy. Sborník z 1. konference České asociace pedagogického výzkumu. Praha: ČAPV a ÚPPV PedF UK.

Emirbayer, M. (1997). Manifesto for a relational sociology. American Journal of Sociology, 104(2), 281–317.
https://doi.org/10.1086/231209

Janík, T. (2010). Stav a výhledy českého pedagogického výzkumu. Pedagogická orientace, 20(2), 5–22.

Latour, B. (1987). Science in action: how to follow scientists and engineers through society. Milton Keyness: Open University Press.

Latour, B. (1996) On action-network theory. A few clarification plus more than a few complication. Sociale Welt, 47(4), 369–381. Dostupné z www.cours.fse.ulaval.ca/edc.-65804/latour-clarification.pdf nebo www.nettime.org/Lists-Archives/nettime-/-9801/msg.000html

Latour, B. (2005). Reasembling the social. Introduction to action-network theory. Oxford: Oxford University Press.

Law, J. (Ed.), (1986). Power, action and belief. A new sociology of knowledge. London: Routledge and Kegan Paul.

Law, J., & Hassard, J. (1999). Actor network theory and after. Oxford England Malden, Massachusetts: Blackwell.

Mareš, J. (2010). Publikování výsledků výzkumu a vykazování výsledků výzkumu na českých vysokých školách. Pedagogika, 60(3–4), 148–151.

Masemann, V., Bray, M., & Manzon, M. (2007). Common interests, uncommon goals. histories of the world council of comparative education societies and its members. Hong Kong: Springer.

Muijs, D., West, M., & Ainscow, M. (2010). Why network? Theoretical perspectives on networking. School Effectivness and School Improvement, 21(1), 5–26.
https://doi.org/10.1080/09243450903569692

Mützel, S. (2009). Networks as culturally constituted processes. Current Sociology, 57, 871−887.
https://doi.org/10.1177/0011392109342223

Palonen, T., & Lehtinen, E. (2001) Exploring invisible scientific communities. Studying net-working relations within an educational research community. A Finnish Case. Higher Education, 42, 493–513.
https://doi.org/10.1023/A:1011065225763
https://doi.org/10.1023/A:1012242009758

Průcha, J. (2002). Deset let České asociace pedagogického výzkumu: Bilance a výhledy. In Výzkum školy a učitele. Sborník 10. výroční konference ČAPV. Praha: PedF UK [CDR].

Průcha, J. (2012). Jak a proč jsme vytvořili ČAPV. In P. Urbánek & J. Wernerová (Eds.), Kam směřuje český pedagogický výzkum? Dvacetiletí České asociace pedagogického výzkumu (92–97). ČAPV: Liberec.

Průcha, J. (2015). Školní vzdělávání ve Finsku. Praha: Karolinum.

Průcha, J. (2016). Naplněné a nenaplněné výzvy pro český pedagogický výzkum. Pedagogika, 66(3), 245–248.

Rýdl, K. (1998) Smysl a vliv reformních idejí alternativního pedagogického hnutí v České republice v 90. letech. Pedagogika, 48(4), 380–386.

Rýdl, K. (2009). Soužití z rozumu nebo nutnosti? Ke vztahům a souvislostem mezi vědou a vzdělávací politikou. Orbis scholae, 3(3), 119–130.

Štech, S. (2000). Křivá huba, nebo křivé zrcadlo? (O hříchu podvodných interpretací). Pedagogika, 50(2), 117–120.

UNESCO (2015) Human Development Report. Work for Human Development. Paris: UN Development Programme.

Urbánek, P. (2012). Český pedagogický výzkum a česká asociace pedagogického výzkumu. In P. Urbánek & J. Wernerová (Eds.), Kam směřuje český pedagogický výzkum. Dvacetiletí České asociace pedagogického výzkumu. Liberec: Česká asociace pedagogického výzkumu.

Urbánek, P., & Wernerová, J. (Eds.) (2014). Kam směřuje český pedagogický výzkum? Dvacetiletí České asociace pedagogického výzkumu. Liberec: Česká asociace pedagogického výzkumu.

Walterová, E. (2004). Česká pedagogika: Reflexe oboru v expertním šetření. In Česká pedagogika: Proměny a výzvy (7–20). Praha: PedF UK.

Walterová, E. (2010). Jak se dělá pedagogický výzkum v Česku? Podmínky, instituce, lidé. In Kam směřuje současný pedagogický výzkum. Sborník příspěvků.18. celostátní konference ČAPV. Liberec: TU a ČAPV [CD-ROM].

Walterová, E. (2015). Recenze publikace H. Gardnera a K. Davisové The app-generation". Pedagogika, 65(3), 333–341.

Walterová, E. (2007–2012). Zprávy o řešení projektu Centra základního výzkumu školního vzdělávání. Orbis scholae, vždy č. 1 v daném ročníku.

Walterová, E. (2015). Proměny srovnávací pedagogiky v globální perspektivě. In D. Greger (Ed.), Srovnávací pedagogika: Proměny a výzvy (13–38). Praha: PedF UK.

White, H. C. (1992) Identity and control. A struktural theory of social action. Princeton: Princeton University Press.

White, H. C. (2008) Identity and control. How social formation emerge. Princeton: Princeton University Press.



Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}