Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
6/2016 (INT) -
Teoretická studie Theoretical Paper

Page: 638-653
Author: Hoveid, H., Hoveid, M. H.
Key words: research methodology, facts and data, interpretation, narration, Ricoeur

Annotation:

This article attempts to establish relations between teaching and learning (actions), education (the institutional level), and educational research. When education is addressed in this text we refer primarily to formal education. The article starts out by presenting some important underlying assumptions for the arguments put forward in this text. Here a reference for the notion of time and history is given. Another aspect of this is that through education a student’s capability is attested (one hopes). In the next part, about “Education as an institution of speech acts”, we try to show how education is dependent on using words to mediate a just distance (Ricoeur 2000) between generations. The main part of this article, “Making meaning of educational research”, discusses the interrelation between reality and facts, what are considered to be facts, and how facts in educational research have to be grasped together into a story, a narrative, in order to make meaning of what education is about. In the last part, we try to connect the fact that education as an institution is itself a refiguration of time and how this plays out in educational research as an obligation to be critical about what is achieved through education, as a debt towards the past. Inherent in this is a criticism of faith in evidence in educational research.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Arendt, H. (1989). The Human Condition. Chicago and London: The University of Chicago Press.

Biesta, G. J. J. (2010). Good Education in an Age of Measurement. Ethics, Politics, Democracy. Boulder, London: Paradigm Publishers.

Biesta, G. J. J. (2013). The Beautiful Risk of Education. Boulder, London: Paradigm Publishers.

Koselleck, R. (1985). Futures Past: On the Semantics of Historical Time. Cambridge, Mass: MIT Press.

Hoveid, M. H., & Hoveid, H. (2009). Educational Practice and Development of Human Capabilities. Mediations of the Student-Teacher Relation at the Interpersonal and Institutional Level. Studies in Philosophy and Education, 28(5), pp. 461-472.
https://doi.org/10.1007/s11217-009-9124-8

Mink, L. O. (1970). History and Fiction as Modes of Comprehension. New Literary History, 1(3), 451-558 (URL: http://www.jstore.org./stable/468271 retrieved: 02/01/2011).

Mink, L. O. (1972). Interpretation and Narrative Understanding. Journal of Philosophy, 69(20), 735-737.
https://doi.org/10.2307/2024670

Rawls, J. (1971). A Theory of Justice. Cambridge: Harvard University Press.

Ricoeur, P. (1981). The Rule of Metaphor. Multidisciplinary studies of the creation of meaning in language. Toronto, Canada: University of Toronto Press.

Ricoeur, P. (1984). Time and Narrative. Vol. 1, Chicago and London: The University of Chicago Press.

Ricoeur, P. (1985). Time and Narrative. Vol. 2, Chicago and London: The University of Chicago Press.

Ricoeur, P. (1988). Time and Narrative. Vol. 3, Chicago and London: The University of Chicago Press.

Ricoeur, P. (2004). Memory, History, Forgetting. Chicago and London: The University of Chicago Press.
https://doi.org/10.7208/chicago/9780226713465.001.0001

Ricoeur, P. (1994). Oneself as Another. Chicago and London: The University of Chicago Press.

Ricoeur, P. (2000). The Just. Chicago and London: The University of Chicago Press.

Slavin, R. E. (2002). Evidence-Based Education Policies: Transforming Educational Practice and Research. Educational Researcher, 31(7), 15-21.
https://doi.org/10.3102/0013189X031007015

Standish, P. (2001). Data Return: The Sense of the Given in Educational Research. Journal of Philosophy of Education, 35(3), 487-518.
https://doi.org/10.1111/1467-9752.00240



Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}