Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/2008 -
Studie Studies

(CZ) Indikátory - významný prostředek našeho poznávání
(EN) Indicators - An important instrument of knowledge

Strana / Page: 29-35
Autor / Author: Janoušková, S., Maršák, J.
Klíčová slova / Key words: indikátory, indikátorové hypotézy, sociální indikátory, vzdělávání


Anotace:

Článek se v obecné rovině zabývá vysvětlením pojmu indikátor, druhy indikátorů, dále objasňuje pojmy indikátorová hypotéza a zabývá se problematikou spolehlivosti, resp. jednoznačnosti indikátorů. Dále jsou v článku naznačeny možnosti uplatnění sociálních indikátorů, úskalí, která se s jejich využíváním pojí a jejich souvislosti s pedagogikou.



Annotation:

An indicator can be generally defined as an observable fact (an observable material object, property, process) that is considered as a manifestation of the existence of another fact that is not directly observable. Indicators are an important component of our life and of science, and without them we could neither work nor make decisions effectively. There must always exist a relationship between the indicator andthe unobservable fact. If such a relationship did not exist, the indicator could not be a means of obtaining knowledge of the indirectly observable facts.
The understanding of the relationships between indicators and unobservable facts is made possible by what are known as in-dicator hypotheses. These hypotheses must be rationally and empirically grounded. An indicator hypothesis operationalises our theory about the non-observable facts, and thus allows us to link our empirical experi-ence with the concepts and hypotheses that relate to facts not directly accessible.
Indicators may be divided into groups.
One distinction, also typical for educational theory, is division into qualitative and quantitative indicators. Another possible division of indicators is to distinguish between empirical and theoretical indicators. Empirical indicators are based on out empirical experience, while theoretical indicators are supported by theories, which means that they are not only grounded by a certain theoretical model, but that the latter is also independently tested.
One very important aspect is that of the possible ambiguity of indicators. If indica-tors are ambiguous (which is often the case in the social disciplines) we can reduce this ambiguity by introducing a battery of mutu-ally consistent indicator hypotheses - system of indicators, or by reducing the ambiguity of the indicator hypotheses.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}