Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
4/2017 (INT) -
Historická studie Historical Paper

(CZ) Geschichte der Pädagogik im Curriculum der Lehrerausbildung für Grund- und Bürgerschulen (tschechisch-deutscher Vergleich: 1918–1939) – eine wissenschaftliche Disziplin im Dienste des Volkes, des Fortschrittes und der Sozialreform
(EN) Geschichte der Pädagogik im Curriculum der Lehrerausbildung für Grund- und Bürgerschulen (tschechisch-deutscher Vergleich: 1918–1939) – eine wissenschaftliche Disziplin im Dienste des Volkes, des Fortschrittes und der Sozialreform

Strana / Page: 412-430
Autor / Author: KASPER, T.
Klíčová slova / Key words: history of education, teachers’ institutes, course books, teachers’ training, Czechoslovakia, Czech Lands and the Habsburg Monarchy
history of education, teachers’ institutes, course books, teachers’ training, Czechoslovakia, Czech Lands and the Habsburg Monarchy

Anotace:

The article focuses on the analysis of course books concerning the history of pedagogy used in the interwar period at the Czech and German Teachers’ Institutions. Based on the analysis, there is pointed out the role of the subject concerning the history of pedagogy in the given period in the framework of the teachers’ training.
The analysis is set into the wider context of the development concerning pedagogical thinking and its reflection in the Czech and German pedagogical debate at the turn of the 19th and 20th centuries in the Czech lands of the monarchy and the first half of the 20th century in the interwar Czechoslovakia.
The analysis not only points to a different grasp of the historical reflection of pedagogical thinking in both national and cultural camps, but also points to common features in the development of the discipline.
These are mainly shown in its functional character, when the history of pedagogy was a discipline supporting the national emancipation of both nations, and they were part of a wider debate concerning reform of the society.



Annotation:

The article focuses on the analysis of course books concerning the history of pedagogy used in the interwar period at the Czech and German Teachers’ Institutions. Based on the analysis, there is pointed out the role of the subject concerning the history of pedagogy in the given period in the framework of the teachers’ training.
The analysis is set into the wider context of the development concerning pedagogical thinking and its reflection in the Czech and German pedagogical debate at the turn of the 19th and 20th centuries in the Czech lands of the monarchy and the first half of the 20th century in the interwar Czechoslovakia.
The analysis not only points to a different grasp of the historical reflection of pedagogical thinking in both national and cultural camps, but also points to common features in the development of the discipline.
These are mainly shown in its functional character, when the history of pedagogy was a discipline supporting the national emancipation of both nations, and they were part of a wider debate concerning reform of the society.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}