(CZ) Nová taxonomie kladných stránek člověka - inspirace pro pedagogiku a pedagogickou psychologii
(EN) A New Taxonomy of the Positive Sides of the Human Being - Inspiration for Pedagogy and Educational Psychology
Autor / Author: Mareš, J.
Klíčová slova / Key words: pozitivní psychologie, osobnost, charakter, taxonomie, ctnosti, silné stánky lidí, diagnostika, výchova
Přehledová studie přibližuje úsilí badatelů o zkoumání pozitivních jevů v pedagogice a psychologii. Na vybraných příkladech ilustruje snahy českého pedagogického výzkumu o studium pozitivních charakteristik učitelů a žáků. Těžištěm výkladu je nová taxonomie silných stránek charakteru člověka, jak ji vytvořil tým amerických psychologů vedený C. Petersonem a M. E. Seligmanem (2004). Výklad nejprve upozorňuje na problémy spojené s definováním a uspořádáním silných stránek člověka. Poté představuje samotnou taxonomii, která obsahuje šest základních lidských ctností: 1. moudrost a vědění, 2. statečnost, 3. humánnost, 4. spravedlivost, 5. umírněnost, 6. transcendentnost. Tyto ctnosti jsou pak rozvedeny do 24 silných stránek charakteru člověka. Studie dále uvádí čtyři diagnostické metody pro zjišťování silných stránek lidského charakteru, včetně dotazníku VIA-Youth, který je určen dětem a dospívajícím. Studie upozorňuje na aplikační možnosti nové taxonomie nejen v pedagogické psychologii, ale především v teoretických oborech pedagogiky a ve výchovně-vzdělávacípraxi.
Annotation:
This overview gives an account of the work of specialists conducting research on positive phenomena in teaching and psychology. Using selected examples it illustrates some directions in Czech educational research into positive characteristics of teachers and pupils. The core of the account is a new taxonomy of the strong sides of human strengths that has been created by a team of American psychologists led by C. Peterson and M. E. Seligman (2004). The account first draws attentions to the problems associated with defining and ordering the strengths of the human being. It then presents the taxonomy itself, which contains six basic human vir-tues: 1. Wisdom and knowledge, 2. Courage, 3. Humanity, 4. Justice, 5. Moderation, and 6. Transcendence. These virtues are then elaborated into 24 strong sides of the human character. The study then presents four diagnostic methods for identifying the strengths of human character, including the VIA-Youth questionnaire intended for children and adolescents. The study draws attention to the potential applications of the new taxonomy not just in educational psychology, but above all in theoretical fields of education and in teaching practise.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: