(CZ) Obsah a cíl výuky psychologie z pohledu studentů učitelských oborů
(EN) Student Teachers' Perceptions of the Educational Content and Goal of Psychology Courses
Autor / Author: NOHAVAVÁ, A., SOKOLOVÁ, L.
Klíčová slova / Key words: funkční psychologická gramotnost, představy studentů, postoje studentů, výuka psychologie, stereotypy ve výuce, kurikulum
functional psychological literacy, students’ expectations, students’ attitudes, the teaching of psychology, learning stereotypes, curriculum
Článek je zaměřený na cíle výuky psychologie pro učitelské obory ve vztahu k obsahu výuky. Na tuto problematiku kurikula se díváme skrze výpovědi studentů, kteří absolvovali výuku psychologie na dvou pedagogických fakultách: jedné v České republice a jedné na Slovensku. Z hlediska obecně formulovaných cílů výuky psychologie – funkční psychologické gramotnosti – článek nabízí kritický pohled na aplikační rovinu výuky psychologie, kterou studenti kladně hodnotí a vyžadují, ale se kterou mohou být spojené dva obecné stereotypy vnímání psychologie: (1) věda, která dává rady, návody, tj. „kuchařky“, a (2) umožňuje „testovat“, poskytuje „testy“.
Uvedené stereotypy vnímání psychologie totiž stojí na opačném pólu od funkční psychologické gramotnosti. Identifikaci těchto kritických oblastí cílů výuky psychologie spojených s aplikační rovinou by měla být věnovaná pozornost napříč formami kurikula. Navrhovaným východiskem je rozvoj kritického a psychologického myšlení ve výuce psychologie.
Annotation:
The study aims to analyze the objectives of the teaching of psychology in teacher education related to the educational content. We analyze this aspect of a curriculum through the reflections of students who attended psychology courses at two faculties of education: one in the Czech Republic and one in Slovakia. Based on general objectives of psychology teaching (functional psychological literacy) the study presents a critical view of the applied level of psychology teaching, which is positively evaluated by students. It may, however, lead to general stereotypes about psychology:
(1) a main role of psychology is to advice, provide guides, so called „cooking books“, (2) psychology enables us to use „tests“ and to „test“ people. These stereotypes stand on the opposite pole to functional psychological literacy. More attention should be paid to the identification of these areas of learning objectives related to the applied teaching of psychology across the curriculum. We suggest developing critical and psychological thinking.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References:
Augustin, W. (2012). What do our students think of studying psychology? EFPTA Newsletter, 1, 15–19. Dostupné z www.efpta.org
Boneau, C. A. (1990). Psychological literacy: A first approximation. American Psychologist, 45(7), 891–900.
https://doi.org/10.1037/0003-066X.45.7.891
Cranney, J., Botwood, L., & Morris, S. (2012). National standards for psychological literacy and global citizenship: Outcomes of undergraduate psychology education. Sydney: The University of New South Wales. Dostupné z www.groups.psychology.org.az
PMCid:PMC3358739
Cranney, J., & Dunn, D. (Eds.). (2011). The psychologically literate citizen: Foundations and global perspectives. New York: Oxford University Press.
https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199794942.001.0001
Doulík, P., & Škoda, J. (2003). Tvorba a ověření nástrojů kvantitativní diagnostiky prekonceptů a možnosti jejího vyhodnocení. Pedagogika, 53(2), 177–189.
Dunn, D. S., Baker, S. C., Mehrotra, C. M., Landrum, R. E., & McCarthy, M. A. (Eds.). (2013). Assessing teaching and learning in psychology. Current and future perspectives. Belmont, CA: Wadsworth.
Halpern, D. F. (Ed.). (2010). Undergraduate education in psychology: A blueprint for the future of the discipline. Washington, D. C.: American Psychological Association.
https://doi.org/10.1037/12063-000
Helus, Z. (2015). Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada.
Chrz, V., Nohavová, A., & Slavík, J. (2015). Psychologická gramotnost ze dvou poznávacích perspektiv: aktuální výzva pro výuku psychologie a její didaktiku. Studia paedagogica, 20(3), 21–46.
https://doi.org/10.5817/SP2015-3-3
Mair, C., Taylor, J., & Hulme, J. (2013). An introductory guide to psychological literacy and psychologically literate citizenship. York: The Higher Education Academy.
McGovern, T. V., Corey, L. A., Cranney, J., Dixon, Jr., W. E., Holmes, J. D., Kuebli, J. E., … Walker, S. (2010). Psychologically literate citizens. In D. Halpern (Ed.), Undergraduate education in psychology: Blueprint for the discipline's future (s. 9–27). Washington: APA.
Morris, S., Cranney, J., Jeong, J. M., & Mellish, L. (2013). Developing psychological literacy: Student perceptions of graduate attributes. Australian Journal of Psychology, 65, 54–62.
https://doi.org/10.1111/ajpy.12010
Pravdová, B., & Švec, V. (2014). Pedagogické praxe jako prostor pro integraci poznatků z psychologických a pedagogických disciplín. In Jan Mareš (Ed.), Učíme psychologii (s. 5–10). Brno: Masarykova univerzita. (Online). Dostupné z https://is.muni.cz
Průcha, J. (2005). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
PMid:16050543 PMCid:PMC4098482
Průcha, J. (Ed.). (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. (2017). Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita.
Sokolová, L. (2015). Metódy vyučovania psychológie a predmetov osobnostného a sociálneho rozvoja. Bratislava: Univerzita Komenského.
Sokolová., L. (2018). Psychologická gramotnosť ako cieľ psychologického vzdelávania. In J. Duchovičová, D. Gunišová, N. Kozárová & R. Š. Koleňáková (Eds.), Inovatívne trendy v odborových didaktikách v kontexte požiadaviek praxe (s. 206–212). Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre.
Stuchlíková, I., & Janík, T., et al. (2015). Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. Brno: Masarykova univerzita.
https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-7884-2015
Švaříček, R., & Šeďová, K. (Eds.). (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Taylor, J., & Hulme, J. A. (2015). Psychological literacy: A compendium of practice. Dostupné z: http://eprints.bournemouth.ac.uk
Žlábková, I., & Krninský, L. (2013). Pohled studentů učitelství na reflektivní a transmisivní přístup k učení. ACORát, 2(1), 19–27.