Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
4/2007 (MONO) -
Studie Studies

Page: 380-389
Author: Ergens, T.
Key words:

Annotation:

The article presents a research project concerned with the dominance of the teacher in the frame of pedagogical On the basis of the qualitative analysis of six transcripts of communication in lessons, the research identified the expressions of dominance that teachers use in direct work with pupils. The research sample included different grades in different schools (the 1st and 2nd grade of basic school, four-year and six-year academic secondary school), a choice that corresponded to the principles of the qualitative research strategy selected.
The finding from the probe into the field of the dominance of the teacher, or how it is expressed, are summarised in the text. The theme itself is an attempt to answer the research question of the ways in which the teacher expresses dominance in the ordinary (traditional) school.
The conclusions to the project offer a cat-egorisation presenting the most frequently observed modes of projection of teacher dominance: the emphasising of rules, issue of orders, ridicule, threat, and calling to order. The reason why teachers adopt the dominant behaviour so defined is above all to ensure the pupils‘ attention. Other frequent reasons were the need for quiet in the class and the need to secure obedience.
The research work was aimed at exploring and opening up a particular problem that is insufficiently addressed in the Czech educational context. The text offers a structured view of teacher dominance but also suggestions for further research.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}