Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
4/2007 (MONO) -
Studie Studies

Page: 326-337
Author: Štech, S.
Key words:

Annotation:

This essay considers the various kinds of impact that today‘s neo-liberalism is having on the teaching profession. It starts by indi-cating the general features of neo-liberalism: an expanded conception of knowledge and education as goods, education as a personal matter, the individual choice of the „con-sumer of the school“, and the import from the business sector of the idea of the school as an enterprise and the teacher as a „sales manager“. It is evident that this movement in political thought has been impacting on teaching and the teaching profession. Teachers are having to come to terms with the demand that the first criterion in regard to material and skills taught is complete contemporary relevance and usefulness in the market sense. They are also having to introduce methods to make learning more appealing, sometimes in rather superficial form (games, projects, and so-called forma-tive activities at the expense of real learning and understanding), and with the emphasis on skills instead of knowledge. The result is a decline in the autonomy of school culture and therefore of the strength of teachers‘ professionalism.
For teachers and their long-term aspira-tions to being a „profession“ in the sense of functionalist sociology this means a certain weakening: (1) of the claims of the profession to a basis in a clearly defined academic field of knowledge are weaker than before (vague competence, emphasis on managerial skills and non-cognitive premises), (2) of the personal responsibility and independence (autonomy) of teachers, which is paradoxically declining as decentralisation and freedom of individual schools increases, because teaching lacks a structured and binding commission, goal or vocation. Responsible autonomy is impossible for teachers in a situation where „wilful caprice“ rules (3), the prioritisation of so-called „alternatives“ is leading the devaluation of the previous identity of teachers, and all appeals to the social mission of upbringing consisting increasing solidarity and a bond between generations sound increasing unsustainably grandiose and old-fashioned.
The essay ends with a call for restitution of or a new definition of the autonomy of school culture, so that teachers can be given a chance to redefine their professional identity and professionalism.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}