Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/2007 -
Výzkumné sdělení Research Report

(CZ) Pedagogický výzkum vybraných otázek multikulturního vzdělávání
(EN) Education Research into Selected Questions of Multicultural Education

Strana / Page: 251-262
Autor / Author: Lukášová, H., Rozsypalová, M.
Klíčová slova / Key words: multikulturní výchova, multikulturalita, střední školní věk, xenofobie, postoje, obec, region, stát.


Anotace:

Multikulturní výchova a její teoretická východiska jsou velice aktuálním tématem současných diskusí. Před zavedením multikulturní výchovy jako průřezového tématu do základního vzdělávání byl v ostravském regionu v roce 2002 realizován výzkum zaměřený na zmapování základních občanských postojů žáků 5. ročníků základní školy. Do českého jazyka bylpřeložen původně v portugalštině zpracovaný dotazník, který byl v průběhu výzkumu předložen žákům škol ve velkých i menších obcích. Z výsledků lze vysledovat především izolovanost ostravského regionu v evropském prostoru a poněkud xenofobní přístup, který žáci ve středním školním věku mimo jiné reflektují ve svých odpovědích.



Annotation:

Multicultural education and its theoretical starting points are a very topical theme of discussions today. It has significant value in the field of education for co-existence between national and ethnic groups, races and cultural communities, and by changing attitudes can be an important instrument in the struggle against negative phenomena like xenophobia and racism. In 2002 a research probe was conducted in the Ostrava region with the aim of mapping the basic civic attitudes of pupils in the 5th year of basic school. A total of 10 hypotheses were posited. The questionnaire, originally formulated in Portuguese, was translated into Czech from English and given to pupils of schools in large and small communities. A total of 194 pupils of the 5th year filled in the questionnaire. The results of the research probe confirmed 2 hypotheses but 8 hypotheses were not confirmed. They suggested that 5th-year pupils in schools in the Ostrava region preferpeople of their own skin colour, do not engage much with the life in their surroundings and are not very interested in events and in the region, and that they give precedence to national identity over regional or continental identity. They know who the top state leaders are, they are capable of identifying phenomena in society that require civic solidarity, they communicate with people (i.e. fellow pupils in their environment and are able to decide on questions of how ecological problems should be tackled. The results indicate above all the isolation of the Ostrava region within Europe and a rather xenophobic attitude reflected in the answers of pupils of middle-school age, The results also suggest the positive influence of project teaching in terms of changing pupil attitudes. Now that multicultural education has become a cross-section theme of the current Framework Educational Programme for basic education, and school educational programmes, this approach could be much better incorporated into teaching.
Multiculturalism as such has been in crisis for some time now, which makes it important to work on identifying new ap-proaches and continue to monitor this area of education.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}