Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/2007 -
Výzkumné sdělení Research Report

(CZ) Videostudie TIMSS 1999 - jak se vyučuje přírodním vědám v různých zemích
(EN) Video Studies TIMSS 1999 - How Natural Sciences are Taught in Different Countries

Strana / Page: 238-250
Autor / Author: Mandíková, D., Palečková, J.
Klíčová slova / Key words: výzkum, videostudie, TIMSS, přírodní vědy.


Anotace:

Článek je věnován přírodovědné části videostudie TIMSS 1999, která je součástí mezinárodního výzkumu matematického a přírodovědného vzdělávání, jehož se Česká republika účastnila. V rámci videostudie byly analyzovány a vyhodnoceny nahrávky přírodovědných hodin z 5 zemí. Výsledky tohoto výzkumu byly zveřejněny teprve v loňském roce. Článek podává základní informace o cílech a průběhu výzkumu a jsou v něm uvedeny i jeho vybrané výsledky.



Annotation:

The TIMSS Videostudy 1999 is apart of an international research project education in mathematics and the natural sciences in which the Czech Republic took part in 1995 and 1999.
The goal of the project was to analyse the teaching of mathematics and natural science subjects in the 8th year of compulsory schooling, andto showthe ways in which the teaching methods and the stereotypes differ in the different participating countries and where these are the same.
This article deals only with the natural sciences part of the video-study, in which 5 countries were involved in 1999: Australia, the Czech Republic, Japan, the Netherlands and the USA. Pupils in all these countries also took a written text as part of the TIMSS research project in the years 1995 and 1999.
Analyses of the lessons in natural science subjects (approximately 100 were filmed in each country) produced interesting results. In the four countries with a relatively good result in the written test (Australia, the Czech Republic, Japan and the Netherlands) a high level of content is taken for granted in natural sciences teaching and teachers make significant demands on pupils. In these countries the lessons show a unified pedagogic approach geared to getting students to absorb the material, This was in contrast to the situation in the USA where all kinds of different pedagogic techniques and themes were used in the lessons. Although the teaching of natural sciences in the four countries mentioned has certain common features, in each country teachers have a certain specific form of teaching, providing pupils with different opportunities to learn natural sciences; in particular, they have different ideas on what it means to absorb the themes of the natural sciences and truly understand them.
The TIMSS Videostudy 1999 was not intended to reveal „the best teaching methods“ that might substantially improve the knowledge and skills of pupils, but to provide specialists in the field of education with information that may help and inspire them in the training of future teachers and the creation of educational programmes.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}