(CZ) Vzdělávání učitelů v Rakousku – reformy mezi inovacemi a tradicí
(EN) Teacher Education in Austria – Reforms between Innovations and Traditions
Autor / Author: Tischlerová, K.
Klíčová slova / Key words: učitelé, pregraduální vzdělávání, Rakousko, historie, Boloňský proces, reformy
teachers, undergraduate education, Austria, history, Bologna process, reforms
Analytická zpráva má čtyři části. První část načrtává potřebný kontext a přibližuje historii vzdělávání dětí a dospívajících v Rakousku od roku 1774 do současnosti. Těžiště výkladu je však v podrobném popisu proměn, které prodělalo pregraduální vzdělávání rakouských učitelů od 18. do 21. století. Druhá část přibližuje současnou podobu vzdělávání rakouských učitelů, které má tato specifika: školský systém je záležitostí jednotlivých spolkových a zemí a centrální vláda vydává jen rámcové zákony; příprava učitelů spadá pod dvě různá ministerstva, příprava učitelů má tři rozdílné podoby. Učitelé pro mateřské školy absolvují zatím jen středoškolskou přípravu, učitelé pro primární a nižší sekundární stupeň škol absolvují studium převážně na Vysokých školách pedagogických (spadají pod Ministerstvo pro vzdělávání, umění a kulturu), učitelé pro vyšší sekundární stupeň škol absolvují přípravu převážně na univerzitách (spadají pod Ministerstvo pro vědu a výzkum). Třetí část studie je věnována diskusím o reformě pregraduální přípravy učitelů v duchu Boloňského procesu. Výchozí situace je taková, že příprava učitelů a příprava lékařů má zatím v Rakousku podobu nestrukturovaného studia. Obě ministerstva ustavila společnou expertní skupinu, proběhly odborné konference, byla ustavena spolková rozvojová rada a výsledkem bylo v roce 2013 vydání nového vysokoškolského zákona, který v podstatě zachoval stávající stav, ale otevřel možnost pro spolupráci obou základních institucí připravujících učitele. Čtvrtá část přináší úvahy o dalším možném vývoji.
Annotation:
The analytical study has four parts. The first part outlines the essential context and briefly describes the history of the education of children and adolescents in Austria from 1774 to the present. The focus of the account is, however, a detailed description of the changes that undergraduate education of Austrian teachers has undergone from the 18th to the 21st century. The second part describes the current form of Austrian teacher training, which has its own distinctive features: the school system is the responsibility of the separate federal lands and the central government only makes framework laws; teacher training falls under two different ministries and teacher training takes three different forms. For the moment nursery-school teachers need only middle-school (high-school) training. Teachers for primary and the lower secondary degree of schools study mainly at Pedagogical Higher Schools (falling under the Ministry for Education, the Arts and Culture), while teachers for the higher secondary degree of schools study mainly at universities (falling under the Ministry for Science and Research). The third part of the study is devoted to discussion of the reform of the undergraduate training of teachers in the spirit of the Bologna Process. The current situation is that for the moment the training of teachers and of doctors in Austria takes the form of unstructured studies. The two ministries concerned set up a joint expert group, expert conferences were organised, a federal development council was established, and all this resulted in 2013 in the passing of a new university law that essentially retained the status quo but opened up the possibility for co-operation between the two basic institutions training teachers. The fourth part of the study offers thoughts on possible future developments.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: