Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
4/2013 -
Analytické zprávy Analytical reports

(CZ) Vzdělávání učitelů ve Švýcarsku a jeho srovnání s ostatními státy
(EN) Teacher Education in Switzerland Compared to Other States Traditions

Strana / Page: 501-518
Autor / Author: Oelkers, J.
Klíčová slova / Key words: učitelé, pregraduální vzdělávání, reforma, vysoká škola pedagogická, orientace na praxi, kompetence učitelů, Švýcarsko
teachers, undergraduate education, reform, pedagogic university, orientation to practice, teacher competence, Switzerland

Anotace:

Zpráva popisuje a analyzuje podobu pregraduální přípravy učitelů ve Švýcarsku a konfrontuje ji s vývojem v dalších evropských zemích (Švédsko, Německo, Anglie). Od poloviny devadesátých let skončila příprava budoucích švýcarských učitelů v učitelských seminářích a začala být uskutečňována na vysokých školách pedagogických. Odstartovala tím reforma učitelského vzdělávání, kterou můžeme charakterizovat takto: je orientována na uplatnění absolventů v reálné praxi, klade důraz na získání učitelských kompetencí a na časný začátek pedagogických praxí. Tím vším se snaží o funkční propojení teoretické a praktické části studia. Účinnost nové podoby pregraduální přípravy učitelů se ověřuje u učitelů, kteří už působí 2−3 roky v praxi. Výsledky naznačují, že celkově jsou začínající učitelé připraveni dobře. Nedostavuje se u nich „šok z reality“, spíše je zatěžuje množství, různorodost a složitost úkolů, které musí ve škole řešit. Od nástupu do zaměstnání u nich dochází k rozvoji kompetencí, dokonce i v oblastech, které jim zpočátku činily potíže (plánování učiva, tvorba učebního plánu, zohlednění rozdílných učebních předpokladů žáků, práce s rodiči, vykonávání funkce třídního učitele).



Annotation:

The report describes and analyses the form of undergraduate training of teachers in Switzerland and compares it to development in other European countries (Sweden, Germany, and England). In the mid-1990s the training of future Swiss teachers in teaching seminaries was phased out and the task was transferred to pedagogic universities. This was the start of major reform of teacher education that can be characterised as follows: orientation to the needs of graduates in real practice, and emphasis on the acquisition of teaching competences and an early start to teaching practice. All this represented an attempt at the functional integration of the theoretical and practical parts of studies. The efficacy of the new form of undergraduate training of teachers is being tested among teachers who have already been working for 2–3 years. The results suggest that overall the new teachers have been well prepared. They are not showing signs of “reality shock” but are more stressed by the quantity, diversity and complexity of the tasks that they must tackle at schools. Their skills have been developing since they started employment, including in the fields that initially caused them problems (the planning of teaching matter, creation of curriculum, how to take account of differences in the learning needs of pupils, work with parents, how to take on the role of class teacher).



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}