(CZ) Proměny studia učitelství na pedagogických fakultách v ČR v letech 2000–2012 dané Boloňským procesem
(EN) Changes in Teacher Education at Education Faculties in the CR 2000–2012 Based on the Bologna Process
Autor / Author: Mareš, J., Beneš, J.
Klíčová slova / Key words: Česká republika, pedagogické fakulty, studium učitelství, Boloňský proces, strukturované studium, nestrukturované studium, počty studentů, dynamika změn
Czech Republic, faculties of education, teacher’s education, Bologna process, structured education, unstructured education, number of students, dynamics of changes
Studie vychází z dat, která jsou vedena v tzv. matrice vysokoškolských studentů Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Studie popisuje a analyzuje průběh strukturování učitelského studia v duchu Boloňského procesu na každé z devíti pedagogických fakult devíti různých českých univerzit v letech 2000−2012. Popisuje a analyzuje proměny celkového počtu studentů na daných fakultách, porovnává průběh strukturování studia mezi devíti sledovanými pedagogickými fakultami navzájem a dynamiku zavádění strukturovaného studia. Zkoumá změnu vzájemných proporcí čtyř typů studijních programů: bakalářských, navazujících magisterských, tzv. dlouhých magisterských a doktorských programů na každé pedagogické fakultě v čase. Studuje i míru přecházení absolventů bakalářského studia do navazujícího magisterského studia a úspěšnost v dokončování studia na jednotlivých fakultách. Strukturování studia učitelství je v České republice prakticky dokončeno, avšak znovu se otevírá odborná diskuse o jeho funkčnosti a dopadech.
Annotation:
The report is based on data recorded in the register of university students at the Ministry of Education, Youth and Physical Education. The study describes and analyses the course of the structuring of teacher training in the spirit of the Bologna Process in each of the nine education faculties of nine different Czech universities in the years 2000–2012. It analyses data relative to the starting-line situation in 2000 when the nationwide register of students first became functional. It describes and analyses changes in the overall number of students at the faculties concerned, and compares the course of structuring of studies in these nine education faculties and the dynamics of the introduction of structured studies. It investigates the change in the relative proportions of the four types of degree programme: bachelor’s, follow-on master’s, “long master’s” and doctoral programmes at each education faculty over time. It also studies the rate of entry of graduates of bachelor studies into follow-on master’s studies and the rate of successful completion of studies at the different faculties. The structuring of teacher training studies in the Czech Republic is now practically complete but is now generating renewed expert discussion on its functionality and effects.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: