(CZ) Problém vytvorenia učebného prostredia v odborových didaktikách. Didaktika biologie z pohladu modelu didaktickej rekonstrukce
(EN) The Problem of the Creation of a Learning Environment in Subject Didactics: The didactics of biology from the point of view of a Model of Didactic Reconstruction
Autor / Author: Jelemenská, P.
Klíčová slova / Key words: model didaktickej rekonstrukcie, konstruktivizmus, reifikované poznávanie a reflektované poznatky, vyučovanie ekologie, conceptual reconstruction, povaha védy (nature of science)
Na základe výsledkov výskumu v didaktike biologie sa prtspevok zaoberá všeobecným úvahami o spoločnom předměte odborových didaktik. Vychádzajúc z kontroverzit vo vede (v ekologii) sa dostává do popredia úvah o vyučovaní problém výběru učebných obsahov. Teoretickým rámcom výskumnej studie je Model didaktické) rekonstrukcie koncipovaný pre výskům v odborových didaktikách. Model je postavený na troch vzájomne sa ovplyvňujúcich úlohách: objasněme představ iiakov, objasněme představ vedcov a vytvorenie prostredia pre vyučovanie. Porozumenie ekologických pojmov vedcami a iiakmi v epistemologických a on-tologických súvislostiach je centrálně, pričom konstruktivizmus nie je přijatý ako teoretické východisko, ale táto poztcia je pri analýze představ přehodnocovaná. Vychádzajúc z úvahpri analýze úloh v modelisú ako ciel‘vyučovania přijaté „reflektované poznatky“, ktoré zahŕňajú reflexiu protikladov aprinctpov hodnotenia v představách. Tvorba zmysluplného vyučovania je spoločným cielbm odborových didaktik.
Annotation:
On the basis of research into the didactics of biology, the article presents some general reflections on the common object of subject didactics. Starting from a controversy in science (in ecology), it foregrounds the problem of the choice of contents to be taught. The theoretical framework of the research study is the Model of Didactic Reconstruction conceived for research into subject didactics. The model is constructed on three mutually complementary tasks: clarification of the pupil‘s ideas, clarification of the scientist‘s ideas and the creation of methods of teaching. The ways in which pupils and scientists understand ecological terms in epistemologi-cal and ontological contexts is central, and constructivism is not taken as a theoretical premise but is re-evaluated through the analysis. On the basis of reflection based on the analysis of the tasks in the model, the goal of teaching is presented as „critical knowledge“ - i.e. knowledge which involves conscious thought on the contradictions and principles involved in the ideas concerned. The creation of meaningful teaching material is the common aim of subject didactics.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: