Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/2007 -
Výzkumné sdělení Research Report

(CZ) Postoje k prírodopisu u žiakov druhého stupňa základných škol
(EN) Attitudes to Natural History among Pupils in the Second Degree of Basic Schools

Strana / Page: 37-46
Autor / Author: Prokop, P., Komorníková, M.
Klíčová slova / Key words: prirodopis, postoje, vyučovanie


Anotace:

Annotation:

Students‘ attitudes toward science are thought to be generally negative, because science is considered boring and irrelevant to the everyday lives of most people. Science is more attractive to males than females. In comparison with chemistry and physics, however, natural history (mainly biology) is viewed somewhat differently, with females showing a greater preference for it than males. Student attitudes toward natural history have been relatively overlooked in comparison with other school subjects. In the present study we investigated secondary students‘ (N = 245) attitudes toward natural history in four dimensions: interest, difficulty, importance for future life, and attitudes toward using biological equipment in biology lessons. These dimensions were derived by factor analysis using Varimax rotation. The questionnaire employed achieved a high level of reliability (Cronbach‘s alpha = 0.84). We found that older students have lesspositive attitudes to natural history than younger ones, but that, interestingly, the perceived difficulty of the subject was not influenced by age but by teacher and gender (boys perceived natural history as more difficult than girls). Our data did not therefore confirm earlier theories that attitudes are mainly influenced by age, i.e. that positive attitudes diminish as student age increases. Instead, we suggest that attitudes are more influenced by differences in natural history topics (zoology is most interesting, geology and paleontology least interesting). There were significant age-based differences when it came to perception of natural history as the favourite school subject, and students who stated that biology was their favourite subject did significantly differ in attitudes toward biology in comparison with other students. Students showed the least positive rating when it came to geology and paleontology. Further research should therefore focus on this topic.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}