(CZ) Od znalostí к pedagogické kondici: nový vhled do pedagogické přípravy studentů učitelství?
(EN) From Knowledge to Educational Practice: New Insight into the Pedagogical Instruction of Student Teachers?
Autor / Author: Švec, V.
Klíčová slova / Key words: pedagogická příprava studentů učitelství, pedagogické dovednosti, pedagogické znalosti, implicitní znalosti, explicitní znalosti, sebereflexe, jednáni studenta, pedagogická situace, psychosomatický přistup, pedagogická kondice
Stať se pokouší přinést nový vhled do pedagogické přípravy budoucích učitelů. Do popředí staví jednáni studenta v pedagogických situacích. Jednáním vznikají zkušenosti, které se přetvářejí ve znalosti za předpokladu, že jsou zpracovány, tj. reflektovány. Autor nejprve naznačuje, jak na základě výzkumů dospěl od pedagogických dovednosti к implicitním pedagogickým znalostem. Implicitní znalosti považuje za svinuté reflektované pedagogické zkušenosti studenta. Jejich rozvinutím při řešeni pedagogických situaci se mění ve znalosti explicitní. К autentickému a tvořivému jednáni studenta však samotné pedagogické znalosti obvykle nepostačují. Důležitější je studentova celková „nastavenost“ na jednáni v pedagogických situacích, která je ve stati označena terminem pedagogická kondice. Pedagogické znalosti do kondice studenta vstupují. Autor doporučuje podporovat utvářeni a rozvíjení pedagogické kondice и studentů učitelství. Tento přistup považuje za nový vhled do pedagogické přípravy budoucích učitelů.
Annotation:
The article tries to offer a new view and new insight into the pedagogical instruction of student teachers. It foregrounds the actions of the student in pedagogic situations. This action creates experience which is then transformed into knowledge provided that it is processed, i.e. is the subject of critical selfreflection. The author first shows how on the basis of research he moved from teaching skills to implicit pedagogical knowledge. He defines implicit knowledge as the student‘s „rolled up“ critically mentally processed pedagogical experience. When unrolled and developed as the student tackles pedagogical situations it changes into explicit knowledge. Teaching skills alone, however, are usually insufficient as a basis for authentic and creative action on the part of the student. What is more important is the student‘s overall „setting“ (state of adjustment) for action in teaching situations. This „setting“ for action in teaching situations is defined as „pedagogical condition“ in the article. Pedagogical knowledge plays a part in the „condition“ of the student. The author recommends support for the creation and development of pedagogical condition in student teachers.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: