(CZ) К problematice otevřeného kurikula učitelského vzdělávání
(EN) On the Problem of the Open Teacher Training Curriculum
Autor / Author: Vyskočilová, E.
Klíčová slova / Key words: kurikulum učitelského vzděláváni, teorie otevřených systémů, návaznosti na starší pojetí, teorie pedagogické praxe, výzkum kurikula v oborových didaktikách
Termín „ otevřené kurikulum“ chápeme jako teoretický konstrukt. Má nám pomoci rozlišit ve výchovné skutečnosti prvky spíše otevřených či uzavřených přístupu к systému učiva. Příklad rozdílů v sémantice a skladbě jazyka kurikula nám dává oddíl „uměni a kultura“ rámcového vzdělávacího programu (RVP). Uvažujeme o kurikulu učitelského vzděláváni, o jeho tradicích a současném směřováni. Zvláštní zájem věnujeme těm vzdělávacím aktivitám, kterými se student z posluchače stává učitelem.
Annotation:
We regard the term „open curriculum“ as a theoretical construct. As such, it can help us to distinguish between approaches to the system of teaching material that arc „more open“ or „more closed“ in actual educational reality. The „art and culture“ section of the framework educational programme offers us an example of differences in the semantics and structure of the language that the programme uses in its separate parts.We reflect on the curriculum of teacher education, its traditions and current direction.We devote special attention to the educational activities through which the student teacher is transformed from student to teacher.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: