(CZ) Studentské portfolio jako zdroj poznání postojů začínajících studentů učitelství
(EN) The Student Portfolio as a Source for Understanding the Attitudes of BeginnerStudents of Teaching
Autor / Author: Svatoš, T.
Klíčová slova / Key words: pregraduálni učitelská příprava, studentské portfolio, začínající student učitelství, reflexe a sebereflexe, individualizace, kvalitativní a kvantitativní výzkum
Stať pojednává o tzv. studentském portfoliu a jeho významu pro pregraduálni učitelské vzdělávání. Je specificky zaměřena na semiprofesni skupinu začínajících studentů učitelství, pro něž je studentské portfolio nástrojem reflexe v širším osobním i profesionalizačnim kontextu. Pro instituci učitelského vzděláváni jsou data, získaná analýzou portfolii, významným zdrojem poznání. Datové zpracováni dává odpovědi na otázky: kdo jsou začínající studenti učitelství, jak prožívají profesionalizačni start, o čem dnes i v časovém výhledu uvažují. Téma je dílčím pokusem o inovaci učitelského vzdělávání z pozice edukovanélio jedince.
Annotation:
The article is concerned with what is known as the „student portfolio“ and its important for pre-graduate teacher education. It focuses specifically on the semi-professional group of student teachers at the first level of teaching, for whom the student portfolio is a tool of reflection in the wider personal and professionalisation context. For teacher training institutions the data to be gained from analysis of portfolios constitute an important source of knowledge and understanding. Processing this data offers answers to the questions: who are beginner students of education? How do they experience the start of the professionalising process? What are they thinking about today and for the foreseeable future? The theme is a contribution to innovative reform of teacher training based on the angle
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: