(CZ) Vychovně-vzdělávací preventivní program pro mladší školní věk „normální je nekouřit“
(EN) The Educational Preventive Programme for Younger Schoolchildren, „It‘s Normal not to Smoke“.
Autor / Author: Žaloudíková, I.; Hrubá, D.
Klíčová slova / Key words: výchova к nekouření, primárně preventivní program, podpora zdraví ve škole, zdravý životni styl.
Výzkumné sděleni seznamuje s novým primárně preventivnim programem podpory zdrávi pro mladší školní věk a uvádí výsledky ověřováni účinnosti programu na pilotních školách. Program je určen pro první třídu základní školy a je prezentován v kontextu s ostatními zásadami zdravého životního stylu, jako je zdravá výživa, dostatek pohybové aktivity, duševní zdraví aj. К ověřováni programu byla využita metoda experimentu.
Do studie bylo zahrnulo 13 základních škol. Experimentální a kontrolní skupina děti byly početně téměř shodné (273 vs. 203). Účinnost byla hodnocena pomoci strukturovaného rozhovoru realizovaného zaškolenými osobami před zahájením programu, po jeho bezprostředním skončeni a opakovaně po uplynuti 4 měsíců. Byla zjišťována úroveň znalostí a postoje děti ke kouřeni. Rovněž bylo hodnoceno kuřácké prostředí v rodinách
dětí. Program zlepšil znalosti děti o riziku kouření a posílil postoje děti к nekouření. Byl potvrzen významný vliv kouřících rodičů na příznivější postoje děti ke kouření.
Annotation:
This research article introduces a new pr1‘ тагу preventive programme of health Pr0 motion for young schoolchildren and presents the results of testing the efficacy of the programme in pilot schools. This p r o g r a m m e is intended for children in the first grade о primary schools and is presented in the con text of other principles of a healthy lifesty such as healthy nutrition, sufficient physic exercise, mental health and so on. An experiment was used to ascertain the el‘ficaC^ of the programme. Thirteen primary scho were involved in the study, The experimen^ tal and control groups were roughly compa rable in size (273 vs 203). The efficacy the programme was tested using a structured interview carried out by trained personnel before intervention, after intervention and again after four months. The aim was to identify the children‘s level of knowledge and attitudes to smoking. The children‘s home environment was also identified in regard to smoking behaviour. The programme improved children‘s knowledge of the risks of smoking and strengthened their positive view of nonsmoking. It confirmed that children with smoking parents have a more positive attitude to smoking.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: