(CZ) O stavu a trendech využívání ICT v českých školách a v zahraničí
(EN) On the Present State and Trends in the Exploitation of ICT in Czech Schools and Abroad
Autor / Author: Černochová, M.
Klíčová slova / Key words: ICT, počítač, konstruktivismus, e-learning, rámcový vzdělávací program, SIPVZ
Příspěvek je věnován historii integrace informačních a komunikačních technologii (ICT‘), zejména pak technologii počítačových, do školního vzděláváni a vybraným otázkám s tím souvisejícím. Ukazuje na postaveni ICT v kurikulu evropských zemi včetně ČR. Zmiňuje některé výsledky vládního programu Státní informační politiky ve vzděláváni (SIPVZ) v CR a dokumentuje aktivitu a úspěchy českých škol v této oblasti na vybraných příkladech tuzemských i mezinárodních projektů.
Annotation:
This article is devoted to the history of the integration of information and communication technologies (ICT), specifically computer technologies, into school education, and to selected questions associated with it. The article draws attention to the position of ICT in the curricula of European countries includ- 1TC - lnfonnation and Communication Technology ing the CR. It mentions some of the results of the government programme, State Information Policy in Education (SIPVZ) in the CR and provides a brief account of the activities and successes of Czech schools in this area using selected examples of domestic and international projects.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: