(CZ) Pedagogická věda a nové výzvy edukační praxe
(EN) Educational Science and Slew Challenges for Educational Praxis
Autor / Author: Průcha, J.
Klíčová slova / Key words: informační a komunikační technologie (ICT); formy vzděláváni; školní a mimoškolní vzděláváni: psychodidaktika; vzděláváni dospělých
Stal‘ se zamýšlí nad dvěma okruhy problémů, které vyvstávají jako výzva pro pedagogickou teorii a výzkum: (1) Problematika informačních a komunikačních prostředků (ICT), využívaných dnes v různých edukačních prostředích. Autor upozorňuje na to, že se sice provádějí četné dílčí pokusy se zaváděním prostředků ICT do školního a mimoškolního vzděláváni, avšak systematické a syntetizující začleněni těchto aktivit do teorie didaktiky, resp. psychodidaktiky se dosud nepodařilo vytvořit. (2) Obdobně je tomu s problematikou nových forem ve vzděláváni, čími se rozumějí různé edukační procesy v oblasti vzděláváni dospělých, jež překonávají ustálené organizační formy výuky uplatňované v školním vzděláváni mládeže. Stať má diskusní charakter a jejím účelem je jednak stručně uvést problematiku tohoto monotematického čísla, jednak podnítit pedagogické teoretiky к tomu. aby intenzivněji reagovali na nově výzvy edukační praxe.
Annotation:
This article consideres two sets of problems that are emerging as a challenge for educational theory and research: (1) The question of information and communications media (ICT), employed today in various educational environments. The author draws attention to the fact that while numerous attempts are underway to introduce ICT media into school and other forms of education, there has as yet been no successful systematic and synthesising integration of these activities into teaching theory (didactics), or psychodidactics. (2) The same applies to the question of new forms in education, i.e. the various educational processes in the field of adult education that are moving beyond established organisation forms of teaching as applied in the school education of young people. The article takes the form of discussion and its aim is both to introduce the subject of this thematically unified number and to stimulate educational theorists into reacting more intensively to the new challenges in educational praxis.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: