Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/2005 (MONO) -
Studie Studies

(CZ) Výzva, nebo destrukce? Česká kurikulárni reforma a dějepis
(EN) Challenge or Destruction? Czech Curricular Reform and History

Strana / Page: 37-47
Autor / Author: Beneš, Z.
Klíčová slova / Key words: rámcový vzdělávací program, školní dějepis, didaktika dějepisu


Anotace:

Text je kritickým zamyšlením nad současnou podobou českého školního dějepisu a dějepisného vyučováni a jejich vztahu к probíhající kurikulárni reformě v českém školství. Usiluje postihnout hlavni faktory, které určuji stávající konceptualizaci českého školního dějepisu, upozorňuje na její nedostatky a všímá si možnosti i nebezpečí, která dějepisné výuce přinášejí RVP a jejich konkretizace v ŠVP. Zejména akcentuje terminologické nepřesnosti a nedůslednosti provázející tvorbu R VP, protože právě ony vedou nejen к nedorozuměním, ale skrývají také potencionální nebezpečí pro tvorbu ŠVP a podobu dějepisné výuky.



Annotation:

History is among the most discussed teaching subjects of all, and this is even more the case in a time of attempts to reform it. This thesis is fully applicable to the current phase of Czech curricular reform. The academic and media discussions about history are clear evidence of the interest of society in the subject, but also testify to one of the dangers facing the subject - because history is apparently immediately understandable, there is pressure on its content. History as taught in Czech schools has hitherto been based on a theoretical conception that is the legacy of what is known as the positivist approach. Its starting point is the attempt to convey historical science through history. This conceptual basis is sufficiently obvious in the introductory thematic sections of the Czech curricula, which generally work with the category Of the historical source as the gateway to the world of knowledge of history. In fact, however- not only for basic school pupils but even in many cases in secondary schools, the gateway to the „natural historical world“ is the presentation of the past in everyday practical life; today the category of historical culture bears witness to this fact. In this kind of approach, historical scientific knowledge is not the starting-point but the strategic goal, achieved both through the structuring of the material and the methods of teaching. Not even in the newly formulated Czech curricula (RVP), however, has it proved possible to achieve the necessary change in favour of this new conceptual basis for history. The creation of educational fields - for history this is the field Man and Society - is potentially a useful conceptual step, but only on the assumption that its individual disciplines will be sufficiently defined, thus making possible the creation of space for effective co-operation between individual subjects. Yet the priori tisation of common general characteristics over specific definition of the individual disciplines as the conceptual foundations for teaching subjects undermines this possibility. It is as if it has been forgotten that the RVP has a normative character and must therefore be equipped with tools for - however general - directed teaching. At the level of the discipline and the subject derived from it the new Czech curricula continue to lag behind at least in the case of history. It is therefore fair to ask whether the curricular reform is more of a challenge to change or potential destruction. It seems that in the humanities it has so far provided more questions than answers.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}