(CZ) Česká pedagogická věda v současnosti: pokus o pozitivní reflexi stavu
(EN) Czech Educational Science Today: An Attempt at a Positive Critique of the Current State
Autor / Author: Průcha, J.
Klíčová slova / Key words: pedagogická věda, pedagogická teorie, pedagogický výzkum, infrastruktura pedagogické vědy, vztahy pedagogiky a sociálních věd, uživatelé pedagogických informaci
Stať je zaměřena na hodnotící reflexi stavu české pedagogické vědy, к němuž se dospělo v období po roce 1989 do současnosti. Komplexní reflexe české pedagogiky dosud provedena nebyla, pouze někteří autoři podrobili kritice četné existující nedostatky. V důsledku toho se rozšířilo mínění o převážné neuspokojivém stavu české pedagogické vědy. Na rozdíl od těchto hodnoceni orientovaných jen na negativa voli autor jiný přistup: Snaží se identifikovat, která pozitiva byla dosažena v české pedagogice, a to v její teorii, ve výzkumu a v infrastruktuře. V druhé části stati jsou předloženy některé návrhy na realizovatelné změny v české pedagogice, které jsou v možnostech jejich pracovníků. Změny se týkají otevřenosti pedagogiky vůči jiným vědám a disciplinám, důsledného uplatňování interdisciplinárního objasňováni jevů edukační reality a také zjišťování využitelnosti produktů pedagogické vědy.
Annotation:
The article seeks to assess and evaluate the current state of Czech educational science as it has evolved from 1990 to the present. No comprehensive assessment of Czech educational science has yet been conducted, although it is generally considered necessary. The only moves in this direction have come from some authors who have criticised current shortcomings and commented mainly sceptically on the state of Czech pedagogics. In contrast to these somewhat negative evaluations I have chosen a different approach: I show the positive developments in Czech pedagogics, both in theory, research and infrastructure. I have formulated two theses: (1) Since 1990 Czech educational science has progressed to an extent unprecedented in its history. (2) At the same time, however, this development has been rather uneven, both in theory, research and the application of results. These theses are supported by concrete data on the theoretical enrichment of Czech educational science, the range of educational research projects underway and their methods, attempts to render the language of educational science more precise, and so on. It also offers some proof (citation analysis) of the openness of Czech educational science to science abroad. It concludes with several proposals for practicable changes in Czech educational science that arc definitely within the capabilities of its practitioners. The changes relate to co-operation between educational researchers and sociology and other disciplines, the systematic application of an interdisciplinary approach to educational phenomena and also the analysis of the exploitation of the results of educational science.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: