(CZ) Tělesné sebepojetí a jeho místo ve vzdělávacím oboru výchova ke zdraví
(EN) Physical Self-Image and Its Place in the Field of Education for Health
Autor / Author: Fialová, L.
Klíčová slova / Key words: tělesne sebepojeti, vzhled, prevenzdravi, zdatnost, psychosomatické poruchy, prevence, výchovné kompetence
Článek se zabývá tématem tělesného sebepojeti, které by se mělo stát součásti nového vzdělávacího oboru „ Výchova ke zdrávi“. Připravované rámcově vzdělávací programy nabízejí nově koncipovanou, velmi potřebnou vzdělávací oblast ,. Člověk a zdraví“, která sama o sobě je interdisciplinární stejně jako problematika tělesného sebepojeti. Pozornost věnujeme především sociálním tlakům a nevhodné výchově, jejichž výsledkem mohou být poruchy v oblasti vnímáni vlastního těla a chováni. Problematika psychosomatických poruch a výchovy к objektivnímu posuzováni vlastních tělesných možnosti a limitů je v pedagogice dosud přehlížena, přestože se dotýká značného procenta mladistvých.
Annotation:
The article is concerned with the theme bodily self-image, which is supposed to be a part of the new educational subject, „Education for Health“. Framework educational programmes currently under development involve the newly conceived, very necessary educational field of „People and Health“, which is itself interdisciplinary in the same way as the theme of physical self-image. We devote attention primarily to social pressures and inappropriate upbringing which may result in disorders in the perception of one‘s own body and in behaviour. The theme of psychosomatic disorders and an education designed to promote the objective assessment of one‘s own physical powers and limits has been overlooked in teacher training until now, despite the fact that the issue affects a significant percentage of young people.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: