Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
4/2005 -
Výzkumné sdělení Research Report

(CZ) Podoby pedagogické komunikace v české škole: intencionální a iluzivní dialog
(EN) Forms of Pedagogic Communication in the Czech School: Intentional and lllusionary Dialogue

Strana / Page: 368-381
Autor / Author: Šeďová, K.
Klíčová slova / Key words: pedagogická komunikace, výukový dialog, učitel, intencionálni dialog, iluzivní dialog, iluzivní komunikační jevy


Anotace:

Článek prezentuje výsledky výzkumného šetřeni zaměřeného na dialogickou komunikaci v české škole nižšího sekundárního stupně. Na základě kvalitativní analýzy dat jsou identifikovány specifické znaky výukového dialogu a zároveň jsou rozlišeny polární typy dyadické výukové komunikace: intencionálni a iluzivní dialog.



Annotation:

The article presents the results of a research survey into dialogic communication in a Czech school at the lower secondary level. It is based on the premise that in contrast to ordinary interpersonal dialogue, educational dialogue has certain distinctive features. The article therefore seeks to answer the question of what these distinctive features are and whether different types of educational dialogue may be identified. Qualitative analysis of audio recordings of ten lessons given by different teachers provided the basis for identification of the specific features of educational dialogue and at the same time the positing of a distinction between polar types of dyadic educational communication, i.e. intentional and illusionary dialogue. The finding that the way in which a teacher provokes and manages the educational dialogue is kept up for the rest of the lesson, and retains certain consistent characteristics throughout, was a starting point for analysis.. Intentional dialogue represents the kind of educational communication that is managed and led by the teacher and primarily meant tp secure the fulfilment of pre-established educational goals. At the same time, however, it retains most of the characteristics of interpersonal dialogue. The communication actors take an active part in inten tional dialogue, are interested in the theme and listen to each other. By contrast illusionary dialogue shows a series of very specific features by which it differs from ordinary interpersonal dialogue to the extent that all that remains of the latter is a superficial structure, the illusion of real dialogue. The structure of the dialogue is set in advance, and the communication actors have only a very limited potential for choice. Illusory dialogue also involves the sacrifice of authenticity in communication, and therefore the sacrifice of interest in the other and mutual listening. The dichotomy of intentional - illusionary dialogue is elaborated in the text and demonstrated on the basis of examples. The article this presents different kinds of educational dialogue as they really occur in.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}