(CZ) Didaktika a její vztah k pedagogické psychologii: problémy klíčových pojmů a jejich překladů
(EN) Didactics and Its Relationship to Educational Psychology: the Problem of Key Terms and Their Translation
Autor / Author: Kansanen, P.
Klíčová slova / Key words: didaktika, pedagogická psychologie, edukační proces, kurikulum
Didaktika jako systematické studium edukačního procesu má v mnoha evropských zemích dlouhou tradici. V anglo-americké literatuře se však s didaktikou většinou nesetkáme. Příslušná oblast je často chápána jako součást pedagogické psychologie, teorie kurikula aj. V této stati autor objasňuje rozdíl mezi pedagogickou psychologií a didaktikou a argumentuje, že didaktika je užitečná oblast, jejíž absence v anglo-americké tradici pedagogické vědy je nevýhodná.
Annotation:
Didactics as a systematic study of the process of education enjoys a long tradition in many European countries. In Anglo-American literature, however, didactics is seldom mentioned. The given field is often understood as part of educational psychology, curriculum theory etc. In the article, the author clarifies the difference between educational psychology and didactics and argues that didactics represents a useful discipline, its absence in the Anglo-American tradition of educational science being an inconvenience.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: