(CZ) Učitelé a jejich další vzdělávání - K některým psychologickým aspektům
(EN) Teachers and Their Further Education: Certain Psychological Aspects
Autor / Author: Lazarová, B.; Prokopová, A.
Klíčová slova / Key words: další vzdělcivání učitelů - profesionální rozvoj - vzdělávací potřeby a očekcivciní učitelů - reflexe potřeb - volba vzdělávací akce
Příspěvek pojedmivá o některých psychologických aspektech dalšího vzdělávání učitelů. Autorky věnují pozornost především obecnému porozumění dalšímu vzdělávání učitelů a poté tomu, jak učitelé rozumějí pojmu další vzdělávání, jak si volí vzdělávací akce, které formy vzdělávání a témata preferují a ja k formulují svá očekávání a potřeby ve vztahu k vlastnímu profesionálnímu rozvoji. Poznání těchto aspektů má svůj význam - souvisejí s efektivitou dalšího vzdělávání učitelů.
Annotation:
The article deals with certain psychological aspects of further education of teachers. The authors mainly focus on the general understanding of further education of teachers and then on the teachers’s understanding o f the term, on how they choose educational activities, what forms of education and themes they prefer and how they formulate their expectations and needs in relation to their own professional development. The knowledge of these aspects has its own importance as they relate to the efficiency of further education of teachers.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: