(CZ) Jazyková propedeutika pro základní školu aneb kudy do evropské multilingvní budoucnosti
(EN) Language Propaedeutic for Elementary Schools, Or, Ways into the European Multilingual Future
Autor / Author: Fenclová, M.
Klíčová slova / Key words: mnohojazyčná Evropa, evropské občanství, jazyková vzdělávací politika, didaktika cizích jazyků, rané učeni cizím jazykům, diverzifikovaná volba cizích jazyků, jazyková propedeutika, komunikativní vstřícnost, metalingvistické kompetence, autonomní učení, výchova k životu v jazykově a kulturně pestré společnosti
Jazyková a kulturní rozmanitost Evropy a kultivováni této rozmanitosti vzdělávacími systémy jso u považovány za důležitou součást výchovy k evropskému občanství. Celosvětový vývoj se však, zdánlivě nezadržitelně, ubírá k unifikaci. Jak tuto skutečnost rejlektuje česká jazyková vzdělávací politika a ja k é podněty přináší didaktika cizích ja zy ků? Článek představuje pojetí tzv. jazykové propedeutiky, která nabízí základním školám konkrétní podoba výchovy k životu v mnohojazyčné a mnohokulturni spole čnosti a k celoživotnímu učení cizím jazykům.
Annotation:
The linguistic and cultural diversity of Europe and its cultivation by educational systems are considered an important component of education towards European citizenship. However, global development proceeds towards unification - inevitably, it seems. How is this fact reflected by the Czech languageeducation policy and what stimuli are brought by the didactics of foreign languages? The article presents the conception of a so-called language propaedeutic which provides elementary schools with a concrete form of education for life in a multi-lingual and multicultural society and to life-long learning of foreign languages.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: